סוניגו
סוניגוצילום: יח"צ

צרפת מארחת קהילה יהודית גדולה במיוחד. ליתר דיוק, מספר היהודים במדינה זו הוא ה-3 בגודלו בעולם, אחרי ארה"ב וכמובן ישראל.

לקהילה שורשים עמוקים בהיסטוריה הצרפתית, והיו גם יהודים שכיהנו בתפקידים בכירים מאוד, כולל כראשי ממשלה. למרות זאת, במאה ה-21 ישנה מגמה משמעותית של עלייה לארץ. בפרט התחזקה המגמה לאחר סדרת אירועי טרור אנטישמיים בצרפת בשנים 2012-2015.

כשגל הפגיעות ביהודים דעך, פחת גם זרם העולים מהמדינה, אבל על-פי תמונת המצב בחברת סוניגו – חברה שעוסקת בשילוח בכל רחבי העולם כבר למעלה מ-30 שנה, ובפרט מעניקה שירותים שונים לעולים חדשים – משבר הקורונה צפוי להוביל לעלייה מחודשת במספר העולים מצרפת.

צעירים, משכילים ומעדיפים ערים עם חופי ים

העולים מצרפת מתאפיינים בגיל צעיר יחסית, השכלה גבוהה (ל-50% מהם יש 16 שנות לימוד או יותר), רגשות לאומיים עזים ומודעות גבוהה לזכויות המגיעות להם. הערים הפופולריות להשתקעות הן נתניה, אשדוד ואשקלון, גם בגלל שכבר יש בהן קהילה יהודית-צרפתית תוססת וגם בזכות הקרבה לים, רעננה וכמובן ירושלים (בקרב העולים הדתיים) ותל אביב (בזכות היותה מרכז כלכלי ותרבותי).

בטבלה הבאה תוכלו לראות את מספר העולים מצרפת בכל אחת מ-20 השנים האחרונות. המגמה ברורה: אם בסוף המאה הקודמת ובתחילת המאה הנוכחית היגרו לישראל רק כ-1,000 איש ואישה בכל שנה, בהמשך ברוב השנים עמד המספר על יותר מפי 2, ובין 2013 ל-2016 - כאמור כתוצאה מהשפעת אירועי טרור קשים ובהם למשל רצח של מורה ו-3 תלמידים בבי"ס יהודי - כבר בחרו לבוא לישראל כ-20,000 צרפתים.

מתוך נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה
מתוך נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקהצילום:יח"צ
מספר העולים מצרפת מאז תחילת 2020 והצפי להמשך השנה

2020, כפי שכולנו כבר יודעים, היא שנה מיוחדת. בינואר ובפברואר, כשעוד קיווינו שנגיף הקורונה יישאר בתחומי סין, עוד נרשם גידול קל במספר העולים לארץ - אבל בהמשך נסגרו השמיים וזרם העולים פסק כמעט לגמרי.

במרץ עלו לארץ מצרפת 52 אנשים בלבד. באפריל הנתון היה נמוך אפילו יותר - 14, ובמאי הגיעו לישראל בסך הכל 39 עולים חדשים מצרפת. מצד שני, ביוני כבר נרשמה התאוששות מסוימת עם 99 עולים, וב-3.8 נערכה בנתב"ג קבלת פנים חגיגית ללא פחות מ-140 עולים מצרפת. בטקס השתתפה גם שרת הקליטה פנינה תמנו-שטה, שהדגישה כי מדינת ישראל מחויבת לקלוט כל יהודי שירצה בכך, גם בתקופות משבר.

בכל מקרה, הצפי להמשך השנה הוא של גידול משמעותי במספר העולים מצרפת. לפי נתוני הסוכנות היהודית מאז שה-COVID-19 הפכה למגפה עולמית, נרשם זינוק דרמטי במספר תיקי העלייה שנפתחו במדינה - 269%. בין הסיבות לכך: הטיפול הכושל של ממשלת צרפת במשבר במהלך הגל הראשון והחשש מפני התפרצות מחודשת של אנטישמיות. כדאי להדגיש כי פתיחת תיק מעידה על עניין של ממש בביצוע הפעולה, וכי בחלק גדול מהמקרים הרצון אכן ממומש.

העזרה של סוניגו לעולים מצרפת

מימוש הרצון להגר מצרפת לישראל כרוך באופן טבעי גם בהיערכות לוגיסטית מורכבת. כאן נכנסת לתמונה סוניגו, חברת שילוח בינלאומי עם ניסיון של למעלה מ-30 שנה, כולל בתחום הספציפי של שירותים לעולים חדשים.

השירות כולל ייעוץ לגבי הזכויות העדכניות ליהודים שמגיעים לארץ, המלצות לגבי התכולה שכדאי לשנע כך שמצד אחד ההתאקלמות תהיה קלה ומצד שני עלות השילוח תהיה מינימלית, סיוע באריזה במידת הצורך, אחסון בצרפת ו/או בישראל בהתאם לנסיבות ולצרכים, שחרור מהיר של כל הרכוש מהמכס וכמובן הובלת התכולה מהבית בצרפת ועד הבית החדש כאן בארץ.

לנוכח הגידול הצפוי במספר העולים - אגב, לא רק מצרפת: גם במדינות צפון אמריקה ודרום אמריקה וכן בבריטניה נפתחו אלפי תיקי עלייה מאז פרוץ הקורונה - ההמלצה היא להקדים את ההיערכות. כדאי לזכור שחלק מהפעולות, ובפרט קבלת המידע הרלוונטי ואפילו הצעת מחיר, ניתן לבצע עוד לפני שנקבע מועד סופי לעלייה. בנוסף מי שייערך באופן מושכל יוכל להשלים את השינוי המשמעותי בחייו באופן מיטבי, והמעבר יהיה חלק ונעים.

זקוקים לייעוץ בנושא עליה לישראל ורילוקיישן?

פנו אל המומחים של סוניגו

מספר הטלפון שלנו הוא: 08-6111222

כתובת המייל שלנו: [email protected]

אן בקרו באתר https://www.sonigo.com