צביאל סולומון
צביאל סולומוןצילום: עצמי

אנו נמצאים בתחילתו של חודש אלול, לקראת החזרה ללימודים בעוד כשבוע וחצי. רצוי ומומלץ מאוד לפנות זמן ומרחב לשיחה עם הילדים שלנו לקראת חזרה לבית הספר.

אני מתכוון לשיחה אישית של שני ההורים עם הילד, במקום נעים (יכול להיות בית קפה, מסעדה או באמצע מסלול בטבע עם אמגזית. כל ילד ומה שמתאים לו).

חז"ל קובעים כי "גדולה לגימה, שמקרבת את הרחוקים..." (סנהדרין ק"ג:). שהייה במקום נעים עם הילד, באווירה נעימה ופתוחה ועם הקשבה, פותחות את לב הילד. כדאי להגיע בלב פתוח ומכיל, לשמוע מהן הציפיות של הילד משנת הלימודים הקרובה, במה הוא מתכוון לפתוח דף חדש, מה הוא לוקח מהחופש הגדול ועוד. כדאי לערוך תיאום ציפיות שלנו ההורים ושלו. וחשוב מאוד להעניק לילד מנסיון החיים שלנו- לשתף בחוויות, רגשות וגם בנפילות וטעויות שעשינו במשך השנים.

אני חוזר לציטוט שהבאתי בפסקה הקודמת: "גדולה לגימה שמקרבת את הרחוקים..."- גם אם אתם מצויים במתחים ומריבות עם הילד והחופש העצים אותן וגם אם הוא עצבן אתכם באופן מיוחד היום, חשוב לפנות זמן ומקום בלב למפגש. זה יכול לפתוח את הקשר ביניכם מחדש.

השיחה הזו יכולה לתרום לא רק בצד הרגשי אלא גם בצד הלימודי. אפשר לחשוב יחד על הכוחות והאתגרים של הילד. אנחנו נמצאים בתקופת חופש של מעל חצי שנה (כי לימודים ב-זום הם לא ממש לימודים) וכדאי להתכונן ללימודים באופן מיטבי.

"אל תאמר לכשאפנה...שמא לא תפנה". ארגוני סיוע להתנהלות כלכלית נבונה (כדוגמת פעמונים, מקימי ועוד) נוהגים להזכיר כי כמעט ולא אמורות להיות הפתעות כלכליות בחיים. כשילד נולד בשעה טובה, אנחנו יודעים מראש שבעוד 13 שנים נחגוג לו בר מצווה בעז"ה. כך גם בענייננו- שנת הלימודים לא מגיעה בהפתעה, ומבט ביומן יגלה לנו שהראשון בספטמבר מגיע בקרוב ממש. אל תדחו את הפגישה לרגע האחרון. נצלו את השבוע שנותר לנו ותכננו יחד עם הילדים מתי אתם יוצאים איתם לפגישה.

וטיפ נוסף. כדאי להתייחס לפגישה הזו כאילו זו פגישה אישית. תכננו עם הילד באיזה יום ובאילו שעות אתם והוא יכולים להיפגש והתלבשו יפה. כך תשדרו רצינות לקראת המפגש המשותף. זה לא סתם מטלה מעצבנת; זו פגישה עם ילד אהוב ואנחנו משקיעים בה.

וזכרו, הילדים שלנו זקוקים לנו כהורים משמעותיים ונוכחים, וכל רגע הוא הזדמנות מחודשת להורות טובה.

להצטרפות לקבוצת ווסטאפ "הורים למתבגרים – ירושלמים"

הכותב הינו מחנך בתיכון הימלפרב ופסיכולוג בשפ"ח ירושלים.