הרב יגאל לוינשטיין עונה לח"כ תהלה פרידמן

ראש מכינת עלי הרב יגאל לוינשטיין התייחס היום (חמישי) לנאום הפיוס של ח"כ תהלה פרידמן מכחול לבן והתייחס במיוחד למאמרו של הרב אברהם יצחק הכהן קוק ממנו ציטטה.

תחילה ציין הרב כי עם חלק מדבריה של פרידמן הוא מסכים כמו רוב עם ישראל, "מדינת ישראל ושיבת ציון, זה נס העמים, נס היסטורי, נס של העם היהודי, נס באנושות, הדברים הגדולים שקרו בתולדות המין האנושי כולו. אחרי 2000 שנות גלות אנחנו חוזרים הביתה. זה מדהים ומעורר השראה. צריך לזכור את זה יום יום ושעה שעה. תהלה פרידמן מציינת כי היא מרגישה חיה בתוך נס וזו באמת הרגשה שצריכה להיות לכל יהודי".

עם זאת אמר הרב לוינשטיין כי הוא איננו מזדהה עם חששות החורבן שתיארה ח"כ פרידמן. "עברנו משברים הרבה יותר קשים וכואבים ממה שאנחנו רואים היום", אמר הרב.

"לכן, אני לא חושש לחורבן ולחששות אפוקליפטיים שהמדינה הולכת להיחרב. אני ממש לא נמצא בחרדה כזאת", הוסיף. "אני רואה שיש לנו הרבה מן המשותף וגם שאנחנו יודעים לחיות אחד עם השני".

בנאומה הביאה ח"כ פרידמן את מאמרו המפורסם של הרב קוק, על שלושת הכוחות במחנה: היהדות, הלאומיות והאוניברסליות. על פי המאמר, לשלושת הכוחות יש מקום, ההתגוששות מפרה וביחד הם בונים עולם אחד.

נאום הפיוס של תהלה פרידמן ערוץ כנסת

הרב לוינשטיין עומד על שלוש נקודות עיקריות: בנקודה הראשונה הוא מבהיר כי במאמר יש חשש לטעויות עם השלכות רוחניות גדולות, "משתמשים בו בציבור שלנו בהקשרים שיכולים להביא לטעות גדולה פעמיים. אחד, אי הבנת מה זה יהדות ושתיים, בהחלשת תפיסת העולם של היהדות שתכלית שיבת ציון היא 'כי מציון תצא תורה ודבר השם מירושלים'".

לדברי הרב לוינשטיין, יש שתי גישות להבנת המאמר: שלושת הכוחות, היהדות, הלאומיות והאוניברסליות עומדים בפני עצמם, הקודש העליון איננו נותן מענה לשלושתם - היהדות היא רק חלק משליש הכוחות בחיים. הגישה השנייה, הקודש העליון נותן מענה או הדרכה לשלושת הכוחות.

לפי הגישה הראשונה, "תפיסת העולם הזאת ששלושת הכוחות עומדים בפני עצמם, שמה את היהדות בפינה ובעצם גורמת לתהליך יניקה של השקפות ומחשבות לא מזוקקות לאדם דתי", אמר. "בבחינת, היה יהודי בביתך ואדם בצאתך. התוצאה, שבסופו של דבר גם היהודי בביתך נמחק, או לא נמחק אבל כל צורת ההתנהלות של האדם היהודי בחוץ איננה מבטאת השקפת עולם יהודית".

לפי הגישה השנייה, "השקפת העולם של היהדות היא מדריכה את שלושת הכוחות כולם", אמר. "הלאומיות איננה נטע זר ליהדות. היהדות מדריכה גם את המושג הלאומי ואת הכח הלאומי. המכנה המשותף העולמי האוניברסלי, גם את זה מדריכה היהדות".

"הלאומיות הישראלית לא רואה מתח בין הפרט והלאום", ציין, "כי בלאום היהודי גנוזה בפנימיות שאיפת החיים של הקודש היותר עמוקה, שממנה יונק היחיד גם את ערכו. באומות העולם יש נתק בין עולם הערכים והמוסר לבין היסוד הלאומי, ולכן המשטרים שלהם מנסים למצוא את האיזון. אצלנו אלו שני מקורות משלימים".

לדבריו, "יש לקחת את הרעיונות הלאומיים והאוניברסליים ולהעביר אותם תהליך של זיקוק בבית המדרש, כמו את הרעיונות החדשים של חירות, שיוויון, פמיניזם, כל זה צריך להעביר תהליך עיבוד בתוך בית המדרש".

נקודה שנייה מציין הרב לוינשטיין כי את מאמרו כתב הרב קוק לפני כ-120 שנה אך בינתיים השתנה העולם והאוניברסליות עליה דיבר הרב קוק שיש לה מקום שינתה את תוכנה וכיום היא אוניברסליות המבקשת למחוק את הכל - הגישה הפרוגרסיבית.

"ברלטיביזם אין נקודת יחוס אמיתית, אין דבר נכון או לא נכון", אמר הרב לוישטיין. "התהליך הכי רידיקלי של העסק הזה, זה תפיסת עולם הפרוגרסיבית, ששמה את כל העולם שלנו תחת פריזמה של מדכאים ומדוכאים, של חזקים וחלשים, של לבנים שמדכאים שחורים, של גברים שמדכאים נשים ולאומים שמדכאים מיעוטים".

הוא הוסיף, "את תפיסת העולם הרידיקלית הזאת, ששיטתה זה סתימת פיות, פוליטיקלי-קורקט, אי אפשר לדבר שום דבר שהוא בניגוד למה שמותר ואסור להגיד, אסור לדבר על נשים, על אנשים מעדות אחרות, מקבוצות אחרות, אסור להגיד שום דבר, רק מה שהפוליטיקלי קורקט מרשה. זה סתימת פיות. אין פה לא חופש דעות ולא פלורליזם ולא כל מה שכתוב פה במאמר, שיש פה שלושה כוחות שמתגוששים ויש שיח אמיתי וכנה ומכבד בין הצדדים".

לדבריו, "יש כאן תהליך פרוגרסיבי של סתימת פיות רדיקלית. כלומר, הכוח השלישי, מה שקרוי האוניברסלי, עבר טרנסופרמציה אדירה מאז שהרב קוק כתב".

הרב לוינשטיין הדגיש כי מה שעבר שינוי זה איך שאנחנו תופסים את הכוח האוניבסלי. "השינוי הוא בתוכן שלו, לא בעקרון שיש מימד אוניברסלי. בעצם, כל העולם מתחלק שחור לבן, לטובים ורעים, וצריך להרוס את כל הסדרים הישנים וכל מי שיעז לדבר או בשם הלאומיות, או בשם זהות, או בשם דת, או בשם ערכים - הוא מוקצה מחמת מיאוס".

"מי שמבין את זה, מבין שיש פה כוח שלישי שלא רוצה דו שיח והפריה הדדית. יש פה כוח אחד שרוצה למחוק את כל מה שקיים, לא משנה מי, מה ולמה. כל מה שהיה בעבר הוא שלילי", אמר. "מי שלא מבין את השינוי הזה, יעמוד והכוח הרדיקלי הפרוגרסיבי ימחק את הכל. אנחנו רואים את זה בכל התהליכים שקורים ומחיקת כל דבר בעל ערך שנבנה פה בארץ הנפלאה שהקמנו לכן מחייב אותנו למאבק על עמדותינו, אמונתנו וערכינו״.

נקודה שלישית, מציין הרב לוינשטיין, כי בשנים האחרונות הצטרף כוח נוסף לזירת השיח המשתמש בכללי משחק שונים. "אנחנו עדים בעשרים שנים האחרונות בכוח רביעי שהצטרף למאבק ולהכרעה וזה בג"ץ, אמר. "בג"ץ התייצב לדיון הפנים חברתי שצריך להישאר ברמת החברה והכנסת והדו שיח בינינו".

לדבריו, "נכנס פה כוח רביעי, שבעצם מתייצב לטובת צד אחד ולא סתם אחד, לצד הצד האוניברסלי במובן הרדיקלי. בכל פסק דין (כמו פסק הדין האחרון נגד הריסת בית המחבל) שיש התנגשות בין תפיסה פרוגרסיבית רדיקלית לבין ערך, לאום, ציונות, משפחה, יהדות, אדם או כל נושא אחר, מתייצב בג"ץ לטובת הצד הרדיקלי שמוחק את הכול".

"מה שמעצים את המחלוקות זאת העובדה שהדו שיח לא מתרחש בין שלושת הכוחות, אלא יש פה גורם חיצוני שמכריע כל הזמן לטובת צד אחד, צד שהורס כל חלקה טובה. תפיסת עולם שכל עניינה פירוק של כל המבנים החברתיים, גברים, נשים, לאומים, זהויות. תפיסת העולם הזאת, שהיא מקבלת כוח מכריע, לא רק שהיא לא תעצור ותתחשב בכוחות האחרים, היא תמיד תרוץ לבג"ץ כאשר העולם לא יכריע ויתקיים דו שיח".

הרב לוינשטיין מציין כדוגמא את גיוס החרדים לצה"ל - הליך שהתחיל במתווה השופט טל ולאחר מכן בוועדת שקד ונשא פירות עד אשר בג"ץ התערב וחלה נסיגה במספרם של החרדים המתגייסים לצה"ל.

"בג"ץ עצר את הדו שיח הפורה, המפרה והמחבר, התערב בתהליכים חברתיים שדורשים פשרות וסבלנות וגרם לנסיגה עמוקה".