פומפאו
פומפאוReuters

ממשל טראמפ הגיש הערב (חמישי) בקשה רשמית לאו"ם להשיב את הסנקציות על איראן בטענתה שהפרה את הסכם הגרעין שנחתם בין איראן לבין המעצמות.

שר החוץ של ארה"ב, מייק פומפאו, נפגש בניו יורק עם שגריר אינדונזיה לאו"ם שמשמש כנשיא תורן של מועצת הביטחון, וביקש באופן רשמי להפעיל את מנגנון ה-Snapback להטלה מחדש באופן אוטומטי של הסנקציות הבינלאומיות על איראן.

''המסר שלנו היום מאוד ברור", אמר פומפאו, ''לא נאפשר לאיראן לקנות ולמכור באופן חופשי נשק. החזרת הסנקציות תאריך את אמברגו הנשק ואת ההגבלות על תכנית הטילים של איראן. לא נאפשר לאיראן להשיג נשק גרעיני לעולם".

צרפת, בריטניה וגרמניה מתנגדות לדרישה האמריקנית להטיל מחדש סנקציות על איראן. רוסיה ביקשת ממועצת הביטחון של האו"ם לקיים ישיבה מיוחדת על הנושא האיראני כבר מחר.

בישראל מברכים על ההחלטה האמריקאית לפעול על מנת להחזיר לתוקפו את משטר הסנקציות המלא של מועצת הביטחון על איראן, ואומרים כי מדובר בצעד הכרחי לאור הכישלון של מועצת הביטחון להאריך את אמברגו האמל״ח על איראן בשבוע שעבר.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר ״אני מברך את ארה"ב על החלטתה להפעיל את מנגנון החזרת הסנקציות נגד איראן. זוהי ההחלטה הנכונה. בדיוק כמו ב-2018, ארה"ב קיבלה את ההחלטה הנכונה כשהיא נסוגה מהסכם הגרעין המסוכן עם איראן. ההסכם הזה מעולם לא צריך היה להיחתם. הוא לא חסם את דרכה של איראן אל הפצצה - אלא סלל את דרכה של איראן אל הפצצה.

''ישראל ניצבת בגאווה ובנחישות לצד ארצות הברית, כפי שעושות ממשלות ברחבי המזרח התיכון שהתנגדו להסכם הגרעין בשקט וכעת הן תומכות פומבית בהחזרת הסנקציות. בסופו של דבר, הרודנים בטהראן יהיו חייבים להבין שאם איראן רוצה שיתייחסו אליה כאל מדינה נורמלית, עליה להתחיל להתנהג כמו מדינה נורמלית. זה עדיין לא קרה״, הוסיף ראש הממשלה.

שר החוץ גבי אשכנזי אמר "ארה"ב והנשיא טראמפ נטלו על עצמם את המנהיגות והאחריות להחזיר את הביטחון והיציבות אל מול האיום הגדול ביותר הנשקף להם - איראן ושאיפותיה הגרעיניות והאזוריות. על כך נתונה להם תודתה והערכתה של ישראל ואנו בטוחים גם של שותפותיה ובעלות בריתה האחרות במזרח התיכון

''זו החלטה חשובה ואמיצה של הממשל האמריקאי שמטרתה להחזיר את הסדר והחוק למערכת הבינלאומית לאחר הפרות חוזרות ונשנות של איראן את ההסכמים עליהם חתמה הבאות לידי ביטוי בין היתר בחימוש ארגוני טרור בכל המרח התיכון''.

לדברי אשכנזי, ''הפרותיה של איראן החלו מיום אימוץ החלטה 2231 ונמשכות ללא מפרע גם היום. אנו קוראים לקהילה הבינלאומית לתמוך ביוזמה האמריקאית ולהחזיר למערכת הבינלאומית את היציבות הנשענת על ציות מלא להחלטות מועצת הביטחון".