אבי בניהו
אבי בניהוצילום: עופר עמרם, דוברות לשכת עורכי הדין

דובר צה"ל לשעבר תא''ל במיל' אבי בניהו, הגיב לשיחת הטלפון בין ראש המל''ל מאיר בן שבת למפקד חיל האוויר עמיקם נורקין, שנעשתה בלי לקבל את אישורו של שר הביטחון בני גנץ.

''שר הביטחון גנץ צריך להנחות בכתב את הרמטכ''ל ומפקדי צה״ל הבכירים שלא לשתף פעולה עם המל״ל, לא להשתתף בדיונים ולא לתת שום חוות דעת ללא אישורו המפורש", כתב בניהו בטוויטר.

''את המצב הזה מביא על עצמו ראש המל''ל, שהפך לחלק מלשכת ראש הממשלה הפוליטית כשעקף את גנץ וכוכבי בסוגיה ביטחונית אסטרטגית ממעלה ראשונה", הוסיף דובר צה''ל לשעבר.

בנו של ראש הממשלה, יאיר נתניהו, הגיב בציניות ורמז למעורבות של בניהו לכאורה בפרשה הרפז: ''מי כמוך מבין במרד של הדרג הצבאי בדרג המדיני הממונה עליו. יש לי רעיון, אולי תכין איזה מסמך?''.

אבי בניהו הציע לנתניהו הבן למחוק את הציוץ ורמז שהוא יכול לתבוע אותו: ''יאיר יקר, לבקשתה ההגיונית והמוצדקת של אמך אלי אינני עוסק בך כאן, בטלוויזיה ,בעיתון ובכלל. אבל, אני מציע לך מאוד להתייעץ בעניין 'המסמך' עם עו״ד יוסי כהן או עו״ד דבורין ולהסיר את הציוץ הזה שיש בו יותר מקורטוב של דיבה - או שהצלחת לחסוך הרבה כסף ואינך יודע כיצד לתרום לעמותה כלשהי''.

יאיר נתניהו
יאיר נתניהוPhoto by Gili Yaari/Flash90

אתמול שיגר שר הביטחון בני גנץ מכתב חריף לראש הממשלה בנימין נתניהו ולראש המטה לביטחון מאיר מאיר בן שבת, בעקבות השיחה שקיים בן שבת עם מפקד חיל האוויר עמיקם נורקין.

השיחה בין נורקין לראש המל''ל עסקה בעמדת צה"ל על מכירת מטוסים מתקדמים במזרח התיכון. שר הביטחון טען שבן שבת עקף את לשכת שר הביטחון ולשכת הרמטכ"ל, ופנה ישירות למפקד חיל האוויר בניגוד לכללים.

בחדשות 13 דווח כי הרמטכ"ל אביב כוכבי נפגש עם נורקין ושוחח איתו על המקרה, שכן הוא היה אמור לדווח על השיחה לו ולשר הביטחון. כוכבי כלל לא ידע על קיומה של השיחה עד שראש הממשלה נתניהו הוציא השבוע את ההודעה שחשפה את קיום השיחה, שהתקיימה לפני חודשיים.

בן שבת, כך מתברר, לא פנה כמקובל ללשכת שר הביטחון - שם אמורים לאשר שיחה כזו בין הצדדים. היועץ לביטחון לאומי הציג לנורקין את השאלה הכללית "האם ישראל מתנגדת למכירות של מטוסי F-35 במזרח התיכון?". מפקד חיל האוויר השיב לו כי ישראל מתנגדת באופן מסורתי למכירה כזו, מבלי להבין את הקונטקסט של ההסכם המתגבש בין המדינות.

מלשכת ראש הממשלה נמסר בתגובה: "בחוק המל"ל נקבע: 'רשאי ראש המל"ל לקיים דיונים שאליהם יוזמנו נציגי הגופים הביטחוניים שראש הממשלה ממונה עליהם, צבא הגנה לישראל... בדרג שעליו יחליט ראש המטה לביטחון לאומי; מי שהוזמן כאמור, חייב להתייצב. ואכן קיים שיח שוטף על מאות סוגיות בין גורמים צבאיים למל"ל. ראש המל"ל ביקש לבחון את ההתייחסות לסוגיית מכירת ה-F-35. משנמסר שהיא נותרה בעינה - לא היה צורך בכינוס דיון נוסף, ועמדה מסורתית זו היא שהועברה לאמריקנים ע"י ראש הממשלה".