אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמןצילום: Tomer Neuberg/Flash90

יו"ר ישראל ח"כ ביתנו אביגדור ליברמן התייחס לתוצאות הסקר לפיהן רוב הציבור סבור כי נתניהו מעוניין בבחירות.

"הוא כבר לא מסתיר את זה, הוא החליט שהוא רוצה בחירות בגלל מינוי מפכ"ל ויועמ"ש, הוא איבד את הבלמים. אני חושב שחייבים להעביר תקציב מדינה".

עוד הוסיף ליברמן: "נתניהו מהמר על כל הקופה כדי להשיג קואליציה בלעדיי, אם זה לא יצליח לו הוא ילך לעסקת טיעון".

בהמשך התייחס למצב הביטחוני ולהסלמה בעוטף עזה: "התעצמות חמאס בשנה האחרונה היא חסרת תקדים. יש לי תוכנית סדורה כיצד לטפל בבעיית עזה, אך לא הצלחתי להעביר את התוכנית".

על פי הסקר שנערך על ידי פרופ' יצחק כ"ץ ממכון מאגר מוחות עבור תוכניתו של ניסים משעל ב־103fm, עולה תמונה ברורה - הציבור מאוכזב ממנהיגיו, ובראשם ראש הממשלה בנימין נתניהו.

רוב מוחץ של 75 אחוזים מהנשאלים מאמין כי נתניהו מעוניין בהקדמת הבחירות. את האכזבה מהתנהלותו של ראש הממשלה אפשר לייחס למצב הקשה שבו נתון המשק, האבטלה הגבוהה, עשרות אלפי העסקים שנסגרו והיעדר מתווה מסודר לפתיחת שנת הלימודים.

מהסקר עולה כי 60 אחוזים מהנשאלים בעלי הדעה חושבים שראש הממשלה נתניהו לא צדק בכך שלא עדכן את בני גנץ על המגעים להסכם השלום המתגבש עם איחוד האמירויות. השאר, 40 אחוזים, סבורים כי נתניהו צדק.

הליכוד שומר על כוחו

אל מול הנתונים בשאלות האלה, עומדת איתנה מפת המנדטים, המצביעה גם השבוע על פער ניכר לליכוד בראשות נתניהו על פני המפלגות האחרות, וכן על גוש ימין גדול של 63 מנדטים בחיבור פוטנציאלי בין רה"מ לימינה בראשות נפתלי בנט ואיילת שקד. מתוצאות הסקר עולה כי הליכוד הייתה זוכה ל־32 מנדטים בבחירות, אילו היו מתקיימות היום.

מפלגת יש עתיד־תל"מ בראשות יאיר לפיד ומשה (בוגי) יעלון היא המפלגה השנייה בגודלה עם 19 מנדטים. אחריה, מפלגת ימינה ממשיכה להתחזק וזוכה ל־15 מושבים. הרשימה המשותפת, לעומת זאת, נחלשת במנדט ל־15. בהמשך, כחול לבן עם 10 מנדטים בלבד, ש"ס, יהדות התורה וישראל ביתנו עם 8 מנדטים. בתחתית הרשימה מרצ, אשר שומרת על 5 מנדטים. גם בסקר זה מפלגת העבודה נותרת מתחת לקו אחוז החסימה.

בחלוקה לגושים, גוש הימין זוכה ל־63 מנדטים; גוש השמאל־ערבים עם 49 מנדטים. ליברמן, שלא נמנה עם אף אחד מהגושים, משמר את כוחו עם 8 מנדטים - אך ללא השפעה ממשית על ההכרעה.

את הסקר, שנערך בתאריכים 20-19 באוגוסט, ביצע פרופ' יצחק כ"ץ ממכון מאגר מוחות, באמצעות פאנל אינטרנטי. בסקר השתתפו 511 נשאלים בגילי 18 ומעלה, המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה. גודל הטעות הסטטיסטית: 4.4 אחוזים, ברמת ביטחון של 95 אחוזים.