השר אלי כהן
השר אלי כהןצילום: אביב הרץ/TPS

על אף שהושגה פשרה בסוגיית התקציב, ולכאורה נמנעה היציאה לסבב בחירות נוסף, ישנה סוגייה נוספת שטרם הגיעה לפתרונה – מינויי הבכירים.

השר לענייני מודיעין אלי כהן (הליכוד) התייחס לסוגייה שנעוצה בלב הסכסוך בין הליכוד וכחול לבן, וטען כי הליכוד צריך להיות מעורב במינויים.

לדבריו, "סוגיית המינויים לא כלולה בהסכמות שהגענו אליהן לפנות בוקר. רה"מ לפי הסיכום לא עוסק בסוגיית המפכ"ל, אין לי ספק שברגע שיש הנחיה כזו או אחרת רה"מ עושה ומכבד אותה".

"אנחנו הליכוד, לא רה"מ, הליכוד בהחלט צריך להיות מעורב במינויים. אנחנו נבחרנו לא בשביל שהפקידות תקבע, בשביל שאנחנו נמנה פקידים שיפעלו לפי המדיניות שלנו", קבע כהן.

הוא הסביר כי אין הכוונה למנות "מינויים פוליטיים, ממש לא. אבל למנות אנשים שיקדמו את המדיניות. לא אמרתי לבחור מפכ"ל או יועמ"ש שהוא מינוי פוליטי. אמרתי שיש לנו מדיניות. אתה רוצה לראות שהם מזדהים עם ערכים, לדוגמה שמדינת ישראל היא יהודית ודמוקרטית. המינויים צריכים להיות מקצועיים, הם לא צריכים להיות פוליטיים. כמובן לא אנשים פוליטיים אבל צריך לבוא ולבחור אנשים שיראו גם את המדיניות עליה אתה מדבר, כפי שאמרתי בסוגיית דת ומדינה, לשם זה אתה נבחרת ונבחרים אנשים איכותיים וראויים. עם כל הכבוד אני לא חושב שצריך להתנצל על זה, אז מי יהיה מעורב במינויים? כמובן שיש קריטריונים ותנאי סף, וצריך לבחור את האנשים המקצועיים והאיכותיים ביותר".

כמו כן, הוא טען כי "השרים הם אלה שצריכים לבוא ולקבוע מי יעלה לוועדה, כמובן שהועדה צריכה לבדוק שאותם אנשים הם איכותיים ומקצועיים. לא ועדת גולדברג היא הועדה שצריכה למנות, לא הם נבחרו. מי שצריך למנות יועץ משפטי - שר המשפטים; מפכ"ל, אמור למנות השר לבט"פ". השר ציין את הפגנות המחאה המתקיימות מול מעון רה"מ בבלפור, וברחבי הארץ בצמתים ובגשרים, ואמר: "בהפגנות האלה שגם אני חושב שיש כאן התנהגות כזו או אחרת, לא עצרנו את חופש ההפגנה ואת חופש הביטוי, ואנחנו מאפשרים באמת את הכול".

המפגינים מודים לך. אנחנו מדינה דמוקרטית.

"זה לא פריווילגיה".

אמרת 'לא עצרנו את חופש ההפגנה'. יש הבדל בין חתונה להפגנה במדינה דמוקרטית.

"חרף זה שלא מאפשרים לקיים אירועים, חרף זה שאנחנו נמצאים בקורונה וחרף זאת שאנחנו אומרים לבעלי עסקים אל תפתחו על מנת לעמוד בדרישות התו הסגול, אנחנו מאפשרים את הנושא של חופש הביטוי וההפגנה. כמובן שזו זכות מוקנית וצריך לאפשר אותה".

הייתם רוצה לראות בראשות משרד המשפטים מישהו אחר?

"אנחנו כמובן היינו שמחים, ואני חושב שצריך לבוא ולעשות שינויים כאלו ואחרים במשרד המשפטים, אבל בסוף היום היו לנו 59 מנדטים ולא 61. לכן התשובה היא כן".

"חוסר אחריות של שני הצדדים"

כמו כן, השר כהן התייחס לפשרה שהושגה בין הליכוד וכחול לבן בעניין התקציב, ואמר: "לפני מספר שעות ועדת הכספים אישרה את החוק לקריאה שניה ושלישית שצפויה היום אחר הצהריים, בעצם לדחות את אישור התקציב ב-120 יום כלומר עד סוף השנה. אני חושב שזו ההחלטה הנכונה למדינת ישראל בעת הנוכחית. קודם כל בגלל סוגיית הקורונה, ואני מדבר בעיקר על הצד הכלכלי ופחות על הצד הבריאותי, ביקור חשוב של מזכיר המדינה האמריקני פומפאו, להערכתי יהיו הסכמי שלום עם מדינות נוספות עד סוף השנה. האתגרים הביטחוניים שיש לנו מצפון ומדרום. סוכם במסגרת ההסכמות של ועדת הכספים שהתקציב של 2019 ימשיך ל-2020, יהיה מנגנון גידול אוטומטי על מנת לתת פתרון לפרויקטים ספציפיים".

הוא הודה כי מדובר ב'פלסטר' ולא בפתרון תקציבי משמעותי, וטען כי "הייתה דרישה של כחול לבן להעביר תקציב דו שנתי, עובדתית לא ניתן להעביר תקציב דו שנתי לא היום ולא מחר ולא בישיבת הממשלה הקרובה. תקציב דו שנתי להכין אותו יארך כ-3 חודשים. כשנחתם ההסכם בחודש אפריל להקמת הממשלה בין הליכוד לבין כחול לבן אף אחד לא העריך שאנחנו נהיה בגל שני גדול יותר מהגל הראשון. אף אחד פשוט אף אחד לא יכול לחזות בדיוק מתי הקורונה תסתיים, מתי יהיה חיסון בשנה הבאה, בפברואר או באפריל. אף אחד לא חשב שבתקופת הקיץ, הקורנה שזה סוג של שפעת, כמות הנדבקים תהיה כפולה מאשר בגל הראשון. לכן עובדתית לא היה ניתן לבוא ולהכין, והיה צריך לקדם תוכניות לתת מענה למובטלים".

בהמשך, אמר השר לענייני מודיעין כי הנושא בו התמקדו בניסיון למנוע את הבחירות היה התקציב, אני חושב שחוסר הסכמה זה היה חוסר אחריות של שני הצדדים, ואני שמח שהתעלו מעל שיקולים כאלו ואחרים והגיעו להסמכה על רקע האתגרים שיש לנו גם בקורונה, גם בהסכמי השלום. אני שמח שאזרחי מדינת ישראל קמים לבוקר בו בסוף היום אנחנו ככל הנראה נהיה במצב שבו אין בחירות, ועננת הבחירות חולפת מעל ראשנו". הוא הדגיש כי בליכוד "לא מנסים לשנות את ההסכם הקואליציוני. ההסכם אומר שצריך לבוא ולקבוע מנגנון למינויים, זה גם סוגייה שנמצאת על הפרק, ואני מאמין שצריך במהלך ה-120 יום להגביר את האמון בין הצדדים, להגביר את שיתוף הפעולה".

לסיום אמר ח"כ כהן: "גם בעת הנוכחית אני נגד ללכת לסגר בחגים".