תיעוד האלימות
תיעוד האלימותבאדיבות המצלם

בסוף השבוע האחרון נעצר דניאל לוטם בעת שהפגין מול מעון ראש הממשלה בבלפור. הוא תועד בתמונה מצמררת בה הוא מוטח לקרקע, ומוכה באלימות על ידי סנ"צ ניסו גואטה.

לוטם שוחח היום (שני) עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103fm ושיחזר את האירוע וסיפר כי הוא משתתף בהפגנות מול בלפור כבר שלושה חודשים, "עולה לבלפור כל ערב, הכול רגיל ובסדר גמור. לא היה משהו מיוחד ביום שבת שעשיתי או התגריתי בשוטרים אלא באמת הגעתי להפגין".

על אירועי ההפגנה האחרונה סיפר כי הכול החל כאשר עצרו את בן זוגו, "הוא נעצר בשלב שהמשטרה החלה להיכנס עם כוחות של סוסים, היינו בדרך לאותה הפגנה. לפי הטענה הוא הפריע לעבודת השוטרים שבפועל הוא פשוט תיעד תמונות מתוך המחאה".

תיעוד: קצין בכיר במשטרה הכה מפגינים בירושליםבאדיבות המצלם

לוטם נזכר כי באותו שלב נוצרה מהומה גדולה, "אנשים באמת התחילו להיכנס לפאניקה ולאבד אחד את השני. תוך כדי שזה קורה אני מקבל 2 שיחות טלפון ממנו שאני כמובן לא מצליח לשמוע שום דבר, אני מתחיל לקבל הודעות מחברים משותפים שהוא בעצם נעצר, ניסיתי להבין ואמרו לי שלא יודעים כל כך איפה הוא נמצא ומה קרה איתו, אבל ראו שהוא נלקח על ידי המשטרה. בשלב הזה אני ניסיתי לחפש איפה נמצא אוטובוס העצורים, בד"כ הוא נמצא קרוב לאחת הכניסות למתחם של בלפור כדי לאתר, להבין אם שלומו טוב ואיך אני יכול להשיג אותו לאחר ההפגנה".

זהו השלב, לדבריו, שהוא פגש בסנ"צ גואטה לראשונה, שקורא לו "לעלות למדרכה, להסתובב, לחזור בדרך ממנה באתי וללכת לכיוון המהומה המקורית, איפה שהסוסים והשוטרים. אני בתגובה ניסיתי לשאול לאן, להבין מה הרציונל שעומד מאחורי הדבר הזה, כי הייתה מהומה מאוד גדולה. יחד איתו היו מלא יס"מ וכמובן עוד פרשים שנכנסו לתוך הקהל. לא התווכחתי איתו, בכלל לא הייתה אינטראקציה, באיזה שהוא שלב אני מרגיש דחיפה מאוד מאוד חזקה בעקבותיה אני גם מועד. זה שקרעתי לו את המדים והחולצה? יכול להיות אני לא יודע. זה השלב שאני בעצם תופס בקצין כדי לא ליפול ומושלך איתו על הקרקע. שם נלקח הטייק שהוא מצמיד אותי לכביש".

גולן יוכפז תהה האם לדעתו בעקבות כך המדים של סגן ניצב גואטה נקרעו, אך לוטם השיב: "לא, אני לא חושב שזה קרה באותו רגע אפילו. ברגע שנפלתי על הרצפה והוא ריתק אותי עם המרפק לצוואר, קפצו עליי עוד 5 שוטרי יס"מ ופשוט התחילו להכות אותי. מה היה הטריגר? אני לא בטוח למען האמת, אני לא מצליח להבין מה הוביל לכזאת תקיפה. אני לא כל כך זוכר מה קרה באותם הרגעים כי באמת אני זוכר כביש, אני זוכר חנק, הלומות של שוטרים. ממש באותו רגע שהייתי על הרצפה לא כל כך ברור לי מה קרה, כי באמת הותקפתי בצורה מאוד קשה".

לוטם הביע את דעתו על האלימות במחאות, והדגיש: "המטרה שלי הייתה למצוא את בן הזוג שלי רק אחרי שהעלו אותי לאוטובוס העצורים לאחר כמה דקות ראיתי את בן הזוג שלי גם כן עולה. זה נשמע ממה שהיה וגם מהסרטונים ומהתמונות שהייתה שם באמת אלימות נורא קשה". בעקבות המקרה והחקירה של סנ"צ גואטה לאור פרסום התמונות והסרטונים הקשים, לוטם סיפר כי הוא "מוגבל ל-14 יום, 13 יום למעשה להגיע לבלפור למחאות בהתאם לתנאי השחרור. הזמינו אותי או בעצם ניסו ליצור איתי קשר אתמול ממח"ש על מנת שאוכל לבוא לתת עדות ולהשלים את פרטי חקירה בעניינו של אותו קצין שתקף אותי, וזהו. אני צריך היום ליצור איתם קשר ולראות מתי אני יכול לבוא ולעשות את זה".

גולן יוכפז תהה האם עורך דינו של גואטה, לירז זילברמן, ירצה להגיב לדברים של המפגין. על כך הוא השיב: "אני לא חושב שזה נכון שאני אגיב לדברים של אותו אדם. הדברים מצויים בחקירה של מח"ש, ונראה לי שהדברים מדברים בעד עצמם".