בית עלמין בפולין
בית עלמין בפוליןחזקי ברוך

70 מנהיגים מישראל ומפולין - ביניהם בישוף קתולי, שר בפטיסטי, הרב הראשי של פולין, כמו גם פקידי ממשל פולנים, מומחי השבת רכוש פולנים, נציגי ארגונים יהודיים ולא יהודיים, וכן יהודים יוצאי פולין - הביעו את נכונותם לשמר את המורשת של יהדות פולין.

המנהיגים נפגשו בכנס וירטואלי בינלאומי פורץ דרך תחת הכותרת "שיקום בתי קברות יהודיים בפולין ומטרתו היתר לאתגר מנהיגים, חוקרים ופעילים יהודים ולא יהודים מארה"ב, ישראל, פולין ורחבי אירופה לדון בהגנה ושיקום של כ -1,200 בתי הקברות היהודיים בפולין.

יו"ר הסוכנות היהודית, יצחק הרצוג, אמר בכנס: "כל כך הרבה מאבותינו קבורים בפולין ואנו חייבים לעשות הכל כדי לשמר את קבריהם".

גדעון טיילור, יו"ר התפעול של הארגון היהודי העולמי להשבת רכוש (איל"ר) ויו"ר משותף של הקרן למורשת יהודית בפולין ( FODZ) הסביר כי "זה מעורר השראה להיות חלק מהמפגש הראשון מסוגו שלצידו משימה משותפת, קדושה. בסופו של דבר, ניתן לשמר את בתי הקברות הללו רק באמצעות שותפויות רחבות בפולין ומחוצה לה".

"מאמץ זה לא נוגע רק לבתי הקברות, אלא גם להיסטוריה ולזיכרון. מאחורי כל מצבה נמצא סיפור אנושי. הגנה על בתי הקברות הללו היא דרך לשמר את הסיפורים האלה", הוסיף.

לפני מלחמת העולם השנייה מנתה האוכלוסייה היהודית כ -3.3 מיליון נפשות. את השואה שרדו רק כעשרה אחוזים מהם. בשואה ובשנים שחלפו, בתי קברות יהודיים בפולין נהרסו, ננטשו או הוזנחו.

מיצ'יסלאב סיסלו, הבישוף לשעבר של פולין, קבע כי "כיום, כשאין כמעט יהודים בפולין, עלינו הפולנים מוטלת האחריות להיות שומרי הקברים היהודיים".

בכנס חלקו המשתתפים רעיונות ושיטות עבודה מומלצות והתחייבו כי מורשת קורבנות השואה לעולם לא תישכח.

הכנס "שיקום בתי הקברות היהודיים בפולין: המשימה קדימה", אורגן על ידי ידידי המורשת היהודית בפולין (FJHP), קרן מצבה (TMF), הקרן לשימור המורשת היהודית בפולין (FODZ), וכן הרבנות הראשית של פולין ותורגם במקביל לאנגלית ולפולנית.