יועז הנדל
יועז הנדלצילום: Nati Shohat/Flash90

יש המון ציניות בפוליטיקה. יש המון מתקפות אישיות ונמוכות, אבל יש גם רגעים בהם פשוט נדמה לך שעשית את הדבר הנכון.

מי שחושב שאין נכון ולא נכון או טוב ורע - טועה. לקחת את מדינת ישראל לבחירות רביעיות בזמן קצר באמצע משבר כלכלי עצום – זה רע. נקודה. בחירות הן לא אסון אישי בשבילי. הן בעיני אסון למדינת ישראל.

תחושת ההקלה עכשיו מגיעה מדאגה למדינה הזאת. אני מאמין שמי שמפגין וכועס על הממשלה שאני יושב בה חושב על טובת המדינה, כך גם אני שמאמין שאסור ללכת לבחירות. שחייבים לעבוד כדי לשחרר תקציבים למשרדים ועמותות. שחייבים להתמודד עם משבר כלכלי עצום שאני רואה מקרוב גם במשפחתי הקרובה.

בחרנו ללכת לממשלת אחדות כי לא היתה למדינת ישראל בעיני שום חלופה אחרת. זו היתה פשרה.
ממשלת מיעוט עם המשותפת (ואין כזה דבר הצבעה אחת בכנסת. זה שקר) היתה בניגוד לכל מה שהאמנתי בו והבטחתי. ממשלת מיעוט של 61 עם נתניהו היתה בניגוד לכל מה שאני מאמין בו.

ממשלת האחדות קמה רק כי התנגדנו לממשלה צרה בראשות נתניהו (אחרי הבחירות) וזה לא משנה איזה תפקיד הציעו לי. בחירות נמנעו עכשיו כי התנגדנו נחרצות לכל הצעה ל-61. כך התקבלה הפשרה כאשר כולם מבינים שאין ברירה. ממשלה או בחירות.

כפי שהצהרתי בשנים האחרונות בכל מקום: אני איש ימין, ממלכתי וליברלי. זה הקול שאני מייצג. מי שחשב אחרת, טעה. התכוונתי למילים האלה.

אני מאמין בכך שדרך ארץ חיונית לפוליטיקה. שהקול הזה של ימין ממלכתי, שהוא לא נתניהו, חייב להישמע. ימין שלא מצהיר נאמנות לאיש, רק למדינת ישראל. ימין שאומר בקול שמוסדות המדינה הם שלנו: שהמשטרה אינה האויב, לא כשהיא חוקרת את נתניהו ולא כשהיא מפנה מפגינים מבלפור,
כשיש תקלות בודקים וחוקרים, לא הופכים לפוסט-ממלכתיים, שבתי המשפט הם שלנו, גם כשההחלטות מוטעות בעיני, שהתקשורת חשובה לדמוקרטיה ולכן צריך לדאוג שתהיה חופשית, מאוזנת ומגוונת.

מישהו חייב לומר בקול שהלאומנות של הרשימה המשותפת פוגעת בדו- קיום ובאותה נשימה לעשות הכל כדי לשלב את ערביי ישראל ולעודד תהליך ישראליזציה.

שמירה על הצביון היהודי והבנה שהמדינה לא צריכה להתערב בדרך היהודית של אזרחיה. שמירה על שלמות העם והארץ. בסדר הזה ולא להיפך. כן, קבינט פיוס. עם כל הציניות. ללמוד להתווכח ולחיות ביחד.
מישהו חייב לומר שציניות שמורה למי שלא צריך לקחת אחריות על כתפיו.

מצטער לאכזב, למרות הביקורת שלי על נתניהו, הוא לא בסיס האידאולוגיה שלי. הוא לא קו הייחוס. רק מה שטוב למדינת ישראל. אני יודע שהממשלה הזאת לא מתפקדת מספיק טוב. אין לי שום כוונה להסתיר אלא רק לתקן ולשפר.

יש כל כך הרבה עבודה לעשות במשרד שלי ובמשרדים אחרים. מחסור כל כך גדול באמון ודוגמא אישית.
ציניות היא לא כלי עבודה, גם לא זעם. חזל"ש. אין ברירה אלא להמשיך לעבוד קשה ולהתפלל שלא אכשל.