פומפאו ונתניהו
פומפאו ונתניהוצילום: קובי גדעון, לע״מ

מסע הדילוגים שעורך באזור מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו, נועד כדי לנסות לגבש הסכמה עקרונית של מדינות האזור לקחת חלק בוועידת שלום אזורית שתיערך בחסות אמריקנית - ככל הנראה במהלך השבועות הקרובים באחת מנסיכויות המפרץ.

דיפלומט בכיר באיחוד האמירויות המעורה במגעים שמקיים פומפאו עם שליטי מדינות ערב המתונות ונסיכויות המפרץ הפרסי אמר ל"ישראל היום" כי מלבד ישראל ואיחוד האמירויות, האמריקנים קיבלו הבטחה עקרונית ממדינות נוספות באזור כי ישלחו נציגות בדרג בכיר לוועידה ובין המדינות שהשיבו בחיוב היו בחריין, עומאן, מרוקו, סודאן וצ'אד.

לדברי הדיפלומט האמירתי הבכיר, טרם הגעתו של פומפאו לישראל לפגישה עם רה"מ בנימין נתניהו ואף במהלך שהותו בירושלים, הועברו לאבו מאזן ולבכירי ההנהגה הפלשתינית מסרים ולפיהם וושינגטון תשמח אם הפלשתינים ייענו בחיוב להזמנה לקחת חלק בוועידת שלום אזורית. יתרה מכך, נמסר כי פומפאו יהיה מוכן להגיע ללשכתו של אבו מאזן במוקטעה ברמאללה ולמסור לו אישית את ההזמנה להשתתף בוועידת פסגה אזורית "לקידום השלום במזה"ת״.

אולם לדברי הבכיר האמירתי "אבו מאזן ואנשיו דחו על הסף את המסרים שהועברו אליהם ואף הודיעו כי פומפאו אינו רצוי ברמאללה".

לטענת הדיפלומט האמירתי הבכיר: "סעודיה, מצרים וירדן טרם השיבו אם ישלחו נציגות לוועידת הפסגה האזורית, אם אכן תתקיים לאור הסירוב הפלשתיני". עם זאת, ציין הדיפלומט הערבי הבכיר כי יש הסכמה שקטה של מצרים, סעודיה וירדן לקיום הוועידה וכי הן יסתפקו בשליחת נציגים בדרג פקידותי ולא נציגים בדרגים מיניסטריאליים בכירים.

״העמדה הסרבנית הפלשתינית מאוד מצערת. הם קיבלו סולם לרדת מהעץ בדמות הצעה מכובדת והוגנת לקחת חלק בוועידת פסגה אזורית ודחו אותה על הסף ללא שום הסבר הגיוני. על הפלשתינים להפנים שגלגלי השלום באזור החלו לנוע והשלום והנורמליזציה יגיעו עם הפלשתינים או בלעדיהם - אם הם ימשיכו להתמיד בסירובם".

נתניהו ופומפאו נפגשים בירושליםלע"מ