דגל ישראל
דגל ישראלצילום: אייסטוק

מהי מדינה יהודית?

רובנו מן הסתם נשיב: מדינה יהודית היא מדינתו של העם היהודי בארץ ישראל. המדינה שהובטחה לעם ישראל ע"י בורא עולם. היא מדינה שבירתה ירושלים. היא מדינה הפתוחה לכל יהודי ורואה חשיבות שכל יהודי יגור בה. היא מדינה הקוראת לעליה, לעידוד ילודה יהודית. מדינה שלשונה עברית ולומדים בה תנ"ך.

ואם נוסיף ונשאל: ומה עם השבת?

יענו רוב האנשים: ודאי. מדינה יהודית היא מדינה המאפשרת לכל אזרח לשמור שבת.

איכשהו הצליחו לדחוף אותנו לפינה הזאת. אנחנו מוכנים להאבק על כך שמדינת ישראל תשלוט בכל ארץ ישראל, אנחנו מוכנים לצאת להפגנות על ירושלים, וכו'. אבל אין לנו מודעות לכך שאנו שואפים לכך שמדינת ישראל תהיה מדינה שומרת שבת. לפחות במובנה הציבורי.

הרגילו אותנו לחשוב שמדינה שומרת שבת היא מדינה שבה כל אזרח יכול לשמור שבת.

למה?

כי אלה חוקי המשחק שקבע הצד השני, ואנחנו מצייתים.

הרגילו אותנו שמותר לנו להאבק על זכותו של כל אדם לשמור שבת. אבל אסור לנו להאבק על כך שהמדינה כמדינה, במובנה הלאומי, תשמור שבת. אנחנו כבר רגילים להסביר שהמדינה כמדינה לא צריכה לשמור שבת. כששואלים אותנו למה חשוב שמוסדות המדינה ישמרו שבת, אנחנו כבר רגילים להשתמש בתשובה התקינה: כדי שכל אזרח יוכל לשמור שבת.

האמנם?

האם האמונה שלנו היא לא מוחלטת? האם אנו לא מאמינים שעם ישראל כעם צריך לשמור שבת, או לפחות שמדינת ישראל כמדינה תשמור שבת?

התורה לא ניתנה כדי שראובן ישמור אותה וכדי ששמעון ישמור אותה. ה' נתן לנו את התורה כדי שעם ישראל ישמור אותה. כדי שהעולם יתנהל כפי שרוצה ה'. היום אולי יש לנו בעיה שאנחנו לא יכולים לגרום לראובן לשמור שבת ולשמעון לשמור שבת. אבל אנחנו כן יכולים וצריכים להאבק על כך שעם ישראל ישמור שבת. לא במובן הפרטי. במובן הלאומי.

למה? כי אנחנו מדינה יהודית. המדינה היא ישות בפני עצמה. היא לא רק פלטפורמה כדי שאני אוכל לשמור שבת, ואתה תוכל לשמור שבת, ונקדש את החופש של החילונים לעשות מה שבא להם.

יש הרבה מדינות שבהן מותר ליהודי לשמור שבת. האם זה הופך אותן למדינות יהודיות?

אסור לנו להסכים להכנס לפינה הזאת של העלה הנידף שנאבק רק על זכותו לקיים את אמונתו, כאומר: "אני לא נאבק על כך כדעה, אני נאבק רק על כך שלא יפריעו לי".

אם יש לנו דעה בשאלה איך צריכה מדינה יהודית לנהוג בעניין ארץ ישראל וירושלים. ודאי שצריכה להיות לנו דעה בשאלה כיצד צריכה המדינה לנהוג בשאלת השבת. לא כדי שאני ואתם נשמור שבת, אלא מפני שאנחנו חושבים שהמדינה צריכה לשמור שבת. זוהי דעתנו בסוגיא הציבורית הזאת, והיא חשובה לא פחות מהשאלה האם לתת לצה"ל לנצח.

הכותב הוא הרב איתי אליצור מארגון חותם