סאיב עריקאת
סאיב עריקאתצילום: Amir Levy/Flash90

סאיב עריקאת, מזכיר הוועד הפועל של אש"ף, מכנה את כינון היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות נדבך בתוכנית ''להריסת'' הרשות הפלסטינית ולהקמת חלופה במקומה.

בדברים שנשא בכנס של המרכז הפלסטיני למחקרים אסטרטגיים, אמר עריקאת, כי ג'ארד קושנר, יועצו הבכיר של הנשיא טראמפ, שכנע את מדינת איחוד האמירויות להתכחש לקונצנזוס הערבי ולהפר את המשוואה הקשורה בשלום תמורת שטחים שאינה עוד קיימת, ואותה מדינה מצדיקה את המהלך הזה בטענה שהוא הביא לעצירת תוכנית הסיפוח.

לדברי עריקאת, החלטת איחוד האמירויות לכונן יחסים עם ישראל לא נועדה לסייע לבעיה הפלסטינית אלא היא קשורה למאזן הכוחות נגד איראן. המהלך הזה, אמר עריקאת, לא יקבע את גורל הארץ והפלסטינים ייאבקו נגדו.

עריקאת הוסיף: "אנחנו הם אלה שיקבעו את עתידנו ולא האמירויות אלא כל גורם אחר... אנחנו נמצאים היום במוכנות לעבור לשלב חדש, וכל אחד מאיתנו מבין שירושלים חשובה יותר מכל ערי הבירה של הערבים והמוסלמים, וירושלים לעולם לא תהיה קורבן של מדיניות באזור".

עוד אמר עריקאת, כי הממשל האמריקני מקיים מגעים עם האו"ם, רוסיה והאיחוד האירופי בניסיון לפרסם הודעה משותפת שתשבח את כינון היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות כמהלך התומך בשלום.

עריקאת הסביר, כי "המאבק/ההתנגדות אינו אסטרטגיה וכך גם המו"מ, אלא אמצעים שנועדו להשיב את פלסטין לזירה הבינלאומית". בהקשר זה הסביר עריקאת את מהות המו"מ מנקודת המבט הפלסטינית בהישענו על דפוס המו"מ שניהל יאסר ערפאת בוועידת קמפ דיוויד.

"קלינטון אמר לערפאת: אתה אדם מאמין ומתפלל וחובה עליך להכיר בזכות היהודים במסגד אל-אקצה. ערפאת אמר לו: במשך שלושים שנה ביצעו חפירות ולא מצאו דבר. קלינטון אמר: אני מאמין שקיים מקדש מתחת לאל-אקצה. ערפאת אמר: אני חופשי להאמין במה שאת חפץ, אבל יבוא דור לאחר עשר שנים או חמישים שנה וישחרר אותו (אל-אקצה). זה המו"מ הפלסטיני", אמר עריקאת.

עריקאת טען, כי ישראל היא זו שהפסיקה את המו"מ ב-2014 בגלל התנגדות הפלסטינים לדרישה להפסיק את הפיוס עם חמאס. "אמרנו שחמאס אינו טרוריסטית ונאבקנו באו"ם למנוע את תיאורה של חמאס ככזו, שכן לא ניתן לייחס טרור לגורם פלסטיני כלשהו. הפיוס עם חמאס חשוב יותר מהמו"מ", אמר עריקאת.

בהתייחסו לשאלה בנוגע להבדלים בין עסקת המאה לבין מסמך ביילין – אבו מאזן, אמר עריקאת: ''אין דבר שנקרא מסמך ביילין – אבן מאזן".