אילוסטרציה
אילוסטרציהistock

חוקרים מהמרכז לחקר תזונה והשמנת יתר באוניברסיטת אלבמה ביקשו לבדוק את אחת השאלות המטרידות ביותר את כל מי שפתח בדיאטה בחייו – האם עדיפה דיאטה דלת פחמימות או דלת שומן?

התוצאות היו מפתיעות, והן כללו גם פריט מזון אחד שכדאי מאוד להוסיף לתפריט היומי.

במחקר, שפורסם בכתב העת "תזונה ומטבוליזם", התבקשו 34 בני אדם בגילאי 60-75 הסובלים מהשמנת יתר, לשמור על דיאטה במהלך שמונה שבועות. קבוצה אחת קיבלה תפריט לדיאטה דלת פחמימות אך התבקשה לצרוך שלוש ביצים מדי יום, בעוד הקבוצה השניה קיבלה תפריט לדיאטה דלת שומן.

לאחר שמונה שבועות התברר כי הקבוצה ששמרה על דיאטה דלת פחמימות ואכלה מדי יום שלוש ביצים יחד עם עוף, דגים, ירקות ללא עמילן, פירות ודגנים עשירים בסיבים, הצליחה להוריד במשקל בצורה מהירה יותר מאשר הקבוצה ששמרה על דיאטה דלת שומן. בין היתר הצליחו חברי הקבוצה לאבד פי שלושה משקל באזור הבטן מאשר מקביליהם בדיאטה דלת השומן. הם גם רשמו הצלחה באיבוד משקל מהיר באזור הירכיים ובפיתוח שרירי ירכיים.

החוקרת הראשית, איימי גוס, אמרה כי "לאחר שמונה שבועות, ולמרות ההמלצה לצרוך תזונה שתסייע לשמור על המשקל, הקבוצה שצרכה את הדיאטה דלת הפחמימות איבדה יותר משקל ומסת שומן מאשר קבוצת הדיאטה דלת השומן".

לגבי צריכת שלוש הביצים מדי יום הוסיפה גוס כי "בעוד ביצים היו חלק מהמחקר הזה, איננו יכולים להסיק כי הממצאים שלנו הם תוצאה של צריכת ביציות יומית. עם זאת, אני חושבת שמה שאנו יכולים להסיק הוא שאפשר לשלב ביצים שלמות בתזונה בצורה בריאה מבלי שהדבר ישפיע לרעה על הכולסטרול בדם אצל מבוגרים".

צריכת ביצים הייתה חלק חשוב ממרשם VLCD. גוס וצוותה סיפקו ביצים למשתתפים בקבוצת הדיאטה הזו וביקשו מהם לצרוך לפחות שלוש ביום.

"בעוד ביצים היו חלק ממחקר זה, איננו יכולים להסיק כי הממצאים שלנו הם תוצאה של צריכת ביצים יומית; אבל אני חושב שמה שאנו יכולים להסיק הוא שאפשר לשלב ביצים שלמות בתזונה בצורה בריאה מבלי שהדבר ישפיע לרעה על הכולסטרול בדם אצל מבוגרים", אמרה.