אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: אייסטוק

זמן לארוחה משפחתית. כולם ניגשים לשולחן נרגשים, כמו גם חברינו הטובים ההולכים על ארבע. אנחנו נאכל ונחשוב איך אפשר לעמוד בפני הפרצוף המתחנן והמתוק של חברנו המקשקש בזנב ליד השולחן.

חשוב לדעת שמתן שאריות מזון לחיות המחמד שלנו עלול לגרום לבעיות קשות ולעיתים אף למוות. ריכזנו עבורכם את המזונות המסוכנים עבורם שתדעו ממה להיזהר ולהבטיח שיחד נמשיך לעבור את הארוחות המשפחתיות בשלום.

עצמות

בניגוד למה שרובנו חושבים ומכירים, מתן עצמות לכלבים אינו מומלץ, עלול לגרום לנזקים ואפילו להסתיים במוות. לעצמות עוף יש נטייה להישבר לחלקים קטנים דקים וחדים כמחטים העלולים לגרום לקרע במעי ודליפה של תוכן לחלל הבטן.

עצמות גדולות עשויות להיתקע בוושט אם הן קטנות מספיק לבליעה ולגרום לחסימה שתצריך הוצאה באנדוסקופיה. בשני המקרים במידה ונוצרה פגיעה, הטיפול הרפואי מורכב ועשוי להיות ממושך. לעיתים למרות הטיפול המקרה מסתיים במות חיית המחמד או נזק בלתי הפיך.

שומן

בכל שנה, לאחר יום העצמאות, אנחנו רואים עלייה במספר הכלבים שמגיעים עם דלקות לבלב למרפאות וטרינריות. דלקת לבלב היא דלקת סטרילית (לא חיידקית) הנגרמת בכלבים, בין היתר, מאכילת מזון עתיר שומן, דוגמת חתיכות שומן מהמנגל, ויכולה להיות קלה עד חמורה ומסכנת חיים.

בשר נא

בשר נא עלול להכיל חיידקים פתוגנים שיכולים לגרום מחלות שונות לחיות המחמד, וגם לנו, ולכן לא רצוי להשתמש בו להזנה. החיידק המוכר ביותר ברשימה הוא הסלמונלה שיכול לגרום לשלשול, לעיתים דמי ועשוי להתפתח למחלה קשה ומסכנת חיים.

בצל ושום

בבצל ובשום ישנו מרכיב שיכול לגרום להרס של כדוריות הדם האדומות של חתולים וכלבים. אומנם כלבים רגישים פחות אך אם יאכלו כמויות גדולות של בצל או שום, יפתחו אנמיה שעשויה להיות חמורה דיה להצריך טיפול או מנת דם.

ענבים וצימוקים

ענבים וצימוקים רעילים מאוד עבור חלק גדול מהכלבים, עבורם די בכמות קטנה מאוד כדי לגרום לפגיעה כלייתית קשה. סימני ההרעלה יכולים להתבטא בשלשולים והקאות בלבד ואין לבלבלם עם 'קלקול קיבה' חולף.

אגוזי מקדמיה

יגרמו לחולשה ממקור עיצבי. הכלב יראה עייף או חלש, לפעמים מלווה ברעידות והקאות.

ומה לגבי קינוח?

רובנו כבר יודעים ששוקולד מסוכן לכלבים. ידעתם שהרעלת שוקולד היא תלויית מינון? המרכיב המסוכן מצוי בריכוז שונה בסוגי השוקולד השונים, ונמצא בריכוז הכי גבוה בשוקולד מריר לבישול. הרעלת שוקולד תגרום במינונים נמוכים להקאות ושלשולים, ובמינונים הגבוהים לחוסר מנוחה, עלייה בדופק עד הפרעות בקצב הלב, רעד שרירים ובמקרים נדירים אף למוות. בשל אחוזי שומן גבוהים גם פה יש סכנה להתפתחות דלקת לבלב.

ממתיקים מלאכותיים (כמו קסיליטול) שנמצאים במסטיקים עלולים לגרום לנזק בלתי הפיך לכבד, הכלבים הנפגעים קורסים בפתאומיות בשל ירידה ברמת הסוכר בדם, לאחריה מתפתחים כל הסימנים הקשורים בכשל כבד מהקאות ועד דימומים.

במקרים של חשיפה ידועה לאחר מהמזונות ברשימה זו, אין לחכות להופעת הסימנים הקליניים, אז הנזק לחיית המחמד כבר נגרם. יש ליצור מיידית קשר עם הוטרינר המטפל ולמסור את פרטי המזון אותו אכל, כמות המזון (הערכה/פרטים על החפיסה) ומשקל הכלב, הוטרינר ינחה אתכם בהתאם.

ד"ר ג'ניפר בן עוז היא וטרינרית מוסמכת ומנהלת הקשרים המדעיים של רויאל קנין ישראל