הבובות – גשר בין הגננות לילדים

להקלה על השתלבות פעוטות בגני הילדים, להעברת מסרים בגובה העיניים ואפילו כדי לחזק את הביטחון של הגננות. בובות הגרב מגיעות לעזרה.

שמעון כהן - ערוץ 7 , ו' באלול תש"פ

משתתפות קורס הבובנאות
משתתפות קורס הבובנאות
צילום: מיכל נדב

בובנאות, יצירת והפעלת בובות, יכולה להפוך את ההשתלבות של ילדים בגני ילדים לקלה הרבה יותר והרבה פחות טראומטית. קורס מיוחד של מכללת אפרתה הופך מורות וגננות לבובנאיות. ליאת נוזיק היא הבובנאית שמאחורי הקורס. שוחחנו איתה.

"בובות תיאטרון הן כלי מדהים שעובד על החוויה ולא על השכל", מסבירה נוזיק ומציינת כי הבובות מסייעות גם לילדים הצופים בהן וחווים מסר ממי שנראה להם קרוב לעולמם, אך גם לגננת או למי שמעביר את המסרים דרך הבובות ומעניקות לו תחושת ביטחון שהוא נתמך בבובות.

לדבריה המוטיבציה של ילד להשיב לשאלות שמגיעות מכיוונה של בובה גבוהה יותר וכך גם הנכונות לקבל את המענה לשאלות. בעוד תשובות ממבוגר מתקבלות ככאלה השייכות לעולמו של המבוגר, הרי שתשובות מבובה מתקבלת אחרת, בעיקר לנוכח האישיות שמובנית על הבובה, מופנמות, בלבול ועוד. "הדברים מגיעים מגובה העיניים ומעולמם של הילדים והילדים מזדהים מאוד עם הדברים ומשליכים על הבובה דברים שמגיעים מהעולם שלהםוהדבר מסייע ליצירת קשר".

עוד מספרת נוזיק כי "גם מבוגרים משתלבים עם עולמן של הבובות, כאילו הם בעולם קסום למרות שיודעים שזה לא אמיתי ורואים מי מפעיל את הבובה וזה מוציא הרבה מהעולם הפנימי של כל מי שעומד מול הבובה".

ומה באשר לאותן גננות שאינן בעלות כישרון משחק? נוזיק מספרת כי בקורס הסטודנטיות לומדות לא רק את בניית הבובה, מחומרים בייתיים פשוטים או מחומרים מורכבים יותר, אלא גם כיצד נכון להשתמש בבובה ולהעביר דרכה מסרים, כיצד לדבר דרכה, כיצד להסתכל אל הקהל, כיצד נראית נשימתה של הבובה וכו'.

כמו כן יש ללמוד כיצד להתמודד עם ילדים שחוששים ופוחדים מבובות, כיצד להביא אותם לתחושות אחרות כלפי הבובה ואת זאת יש לעשות בהדרגה, הבובה אינה יוצאת מיידית ומפתיעה את הילדים, אלא קודמת לה הכנה וסיפור על "החבר שלי שעוד מעט תראו, שקוראים לו כך וכך והוא לובש כך וכך". הבובה יוצאת בזהירות ובהדרגה, ובהמשך הילדים מתקרבים אל הבובה, נוגעים בה ומתקשרים איתה.

דרך הבובה, מסבירה נוזיק, ניתן גם לתווך מצבים מורכבים כמו הבידוד בתקופת הקורונה, קשיים כלכליים ועוד. הבובה מעניקה לילד כלים להתמודדות חברתית גם בעתיד. "כמו כל אמצעי אחר שרוצים להעביר דרכו ידע או להגיע לנפש. בובה היא כלי והספרות המחקרית אקדמאית מדברת על כך שגם בגילאי בית ספר יסודי כשהילדים לומדים עם כלי של בובה יש להם מוטיבציה גדולה יותר והשיעור הופך לסוג של משחק".