מכשיר הלייזר החדש
מכשיר הלייזר החדשצילום: רפי קובי

בפני עשרות אלפי חולים וקשישים בישראל ניצבת התלבטות לא פשוטה, האם לצאת מהבית לטיפול אצל רופא מומחה ובכך להסתכן בהידבקות בקורונה, או להישאר בבתים המוגנים אבל לסכן את ראייתם אותה הם עלולים לאבד ללא טיפול רציף.

המצאה ישראלית מבוססת לייזר מבקשת למצוא מענה ללבטים עם טיפול חד שנתי. מאחורי הטיפול עומד פרופ' מיכאל בלקין, עמו שוחחנו מסביר כי הפיתוח שלו שנמצא בשלבי ניסוי מתקדמים מתייחס לחולי גלאוקומה, מחלה מאוד נפוצה ואחת הסיבות המובילות לעיוורון.

פרופ' בלקין, מייסד חברת בלקין לייזר, מנהל המחלקה לטכנולוגיות ורפואת עיניים במכון לחקר העין של אוניברסיטת תל אביב במרכז הרפואי שיב"א תל השומר, מציין כי מקורה של המחלה הוא בלחץ בתוך העין שהורס בהדרגה את עצב הראיה ומוביל לירידה בראייה ולעיוורון.

"הטיפול הוא טיפות עיניים פעם או מספר פעמים ביום. רבים מהחולים שוכחים לקחת את הטיפול ולכן יש לנו הרבה מקרים של ירידה בראיה ועיוורון למרות שמדובר בבעיה הניתנת לפתרון", אומר פרופ' בלקין המציין כי בדיקה בבתי המרקחת מלמדת כי רק מחצית מהמרשמים אכן מיושמים. "במדינות אחרות המצב יותר גרוע".

עוד מספר בלקין כי לפני כעשרים וחמש שנים הומצא טיפול לייזר המבוצע על ידי רופא מומחה שמניע עדשה מיוחדת על העין וממקד את יריות הלייזר למקום מסוים תוך סיבוב העדשה. "זה טיפול לא נורא אבל יותר מדי מסובך עבור מרבית הרופאים".

כדי לפתור את הבעיה חשבו פרופ' בלקין וד"ר מודי גולדנפלד על טיפול אחר שבו יריית הלייזר תעבור דרך הלובן של העין ולא דרך הקרנית, וכך גם ניתן לירות בירייה אחת את כל מאה היריות הנצרכות ואין צורך באותה עדשת מגע שהונחה וסובבה על העין. טיפול זה נמשך לא יותר משניה אחת ואינו מצריך מגע של הרופא.

הטיפול של פרופ' בלקין פותר עבור החולים את הצורך להגיע לבית המרקחת ואת התלות בזיכרון ובטיפות. בלקין מספר כי לפי שעה הסתיים בהצלחה גדולה השלב הראשון של הניסוי האנושי, ניסוי שבוצע באיטליה, וכעת נערכים הוא ושותפיו למיזם לניסוי בינלאומי שיתבצע במספר מדינות במקביל על מנת לוודא שהתגובה המוצלחת תואמת אוכלוסיות שונות ממקומות שונים.

עוד מספר פרופ' בלקין כי הטיפול החדש נותן מענה גם למחלה אופיינית לסינים, גלאוקומה של זווית סגורה, שבה לא ניתן לבצע את הטיפול המקובל מאחר והמקום הנדרש לירי הלייזר אינו ניתן לאיתור באותה עדשת מגע. ירייה דרך לובן העין פותרת את הבעיה, מעריך פרופ' בלקין המציין כי לפי שעה הטיפול לא נבדק בסין, שבה מחלה זו היא הסיבה העיקרית לעיוורון בלתי הפיך.

תוצאות הניסוי הבינלאומי צפויות להגיע בעוד שנה שכן צוותי המחקר צריכים לוודא את תגובות העין לטיפול במרוצת התקופה כולה.

יצוין כי טיפול מתקיים בימים אלה בארבעה בתי חולים בארץ, שערי צדק בירושלים, בילינסון בפתח תקווה, רמב"ם בחיפה וסורוקה בבאר שבע, והוא ניתן לחולי גלאוקומה ללא עלות. ניתן למצוא פרטים באתר משרד הבריאות ובאתר חברת בלקין לייזר.

פרופ' מיכאל בלקין
פרופ' מיכאל בלקיןצילום: שלמה שוהם