כדורסל
כדורסלצילום: פלאש 90

20 שנה חלפו מאז הפעם האחרונה בה שיחקה הפועל חיפה בליגת העל בכדורסל. מאז, הספיקה הקבוצה האדומה של הכרמל להתפרק פעמיים ולמעשה מאז 2010 נעלמה מעל המפה מי שבשנים הראשונות של הכדורסל הישראלי נחשבה לאחת משלוש קבוצות הכדורסל הבכירות של ישראל יחד עם מכבי ת"א והפועל ירושלים.

ב-2010 החליטו האוהדים האדומים של חיפה להחזיר עטרה ליושנה ולהתחיל מלמטה - מחוז זבולון של ליגה ב'. אט אט, החלה הקבוצה האדומה של חיפה להעפיל במעלה הטבלה והליגות ואת עונת 2016/17 פתחה בליגה הלאומית.

הפתיחה בישרה טובות וחיפה הצליחה לשרוד בליגה השניה, הליגה הלאומית. העונה שלאחר מכן לוותה בפיטורים רבים של מאמנים וחוסר הסכמות בינם לבין חברי ההנהלה, מה שלבסוף גרם כמעט לירידת ליגה שנמנע רק בשל התפרקותה של מכבי קריית גת.

מאז החלה חיפה לצבור שוב ניצחונות, בהם אף ניצחון בדרבי ראשון מזה 18 שנה שהתקיים בחיפה בו ניצחה את מכבי העשירה והחזקה בתוצאה 95:92 והעפלה לליגה הבכירה לראשונה מזה 20 שנה הייתה כבר בהישג יד.

ואז הגיע הקורונה. העונה בלאומית הופסקה לפני סיומה המתוכנן ובאיגוד הכדורסל הודיעו כי שתי הקבוצות שנמצאות בצמרת הטבלה יעפילו אל ליגת העל בכדורסל, ליגת ווינר סל. בחיפה כבר החלו בחגיגות ואף בהכנות המקצועיות למשחקים בליגה הבכירה לראשונה מאז היווסדה מחדש, אך במנהלת הליגה סירבו לאפשר העפלת 2 קבוצות מהליגה השניה לליגת העל.

היום (רביעי) בתום ישיבה ארוכה של מנהלת הליגות עם איגוד הכדורסל, הוחלט לאפשר את העפלת חיפה לליגה הבכירה כמו גם שינויים נוספים שיצטרפו להסכם המקורי בין המנהלת לאיגוד שנחתם ב-2002.

במסגרת ההבנות סוכם כי בשלוש העונות הבאות (כולל הנוכחית) יעלו 2 קבוצות מהלאומית בכל עונה לליגת העל ואילו מספר היורדות בעונות אלה ייקבע על ידי המנהלת בהודעה מראש בזמן סביר לאיגוד הכדורסל. משמעות הדבר היא כי הפועל חיפה מעפילה לליגת העל באופן סופי ו-ודאי, לראשונה מאז נוסדה מחדש כקבוצת אוהדים ולמעשה תהיה היא קבוצת האוהדים השניה בליגת העל יחד עם הפועל ת"א.

עוד נקבע בהסכם החדש כי במידה ובשלוש העונות הבאות אחת מקבוצות הליגה הלאומית שיעפילו לליגת העל לא תממש את עלייתה, אזי החל מאותה עונה והלאה יהיו בליגה 12 קבוצות כאשר תעלה ותרד קבוצה אחת בלבד.

בנוסף סוכמו הנושאים הבאים: הצעות לשינוי שיטת גביע המדינה יובאו לדיון בישיבת הועדה המקצועית הקרובה ו-ועדת המשמעת/בית הדין של איגוד הכדורסל ידונו בתוך 48 שעות בכל הפרת משמעת בליגת העל בכדורסל אשר תגיע לפתחם.

ההסכם אושר על ידי יו"ר איגוד הכדורסל עמירם הלוי ועל ידי יו"ר המנהלת שמואל פרנקל וייכנס לתוקף בכפוף לאישור הנהלת האיגוד ומנהלת הליגה.

יו"ר מנהלת הליגה בכדורסל, שמואל פרנקל אמר בסיום הישיבה: "אני שמח מאוד שלאחר שנים ארוכות הצלחנו להגיע עם האיגוד להסכם חדש אליו אני מייחל מיום היכנסי לתפקיד. אני מקווה שכעת ניתן להתחיל דף חדש עם האיגוד ונשמח לשתף פעולה עם אנשי האיגוד בכל נושא למען קידום הכדורסל הישראלי והשחקן הישראלי. אני מודה לכל יושבי הראש ונציגי המנהלת והאיגוד שהיו מעורבים במשא ומתן והשקיעו בו שעות ארוכות מזמנם, אני מברך את הפועל חיפה, קבוצה עם מסורת אדירה, על עלייתה לליגת העל ומאחל לה בהצלחה".

גם עמירם הלוי יו"ר האיגוד ברך על סיום הסאגה כשאמר: "אני מקווה שמעתה והלאה נעסוק רק בעיקר ופחות בטפל. הדבר החשוב באמת הוא הכדורסל הישראלי וחשוב שכולנו נרתם לאותה מטרה שהיא קידומו ושגשוגו. יש לנו דור שחקנים ישראלים נהדר וכולנו צריכים להתאחד כדי לדאוג שהעתיד יהיה טוב יותר למענו ולמען אוהדי הכדורסל כולם. אנחנו נותנים תקווה ואופק לקבוצות הליגה הלאומית, שחלקן הגדול נמצא בפריפריה ואני מאמין שבסופו של דבר כולם יצאו נשכרים מההסכם הזה".