ברל'ה קרומבי
ברל'ה קרומביצילום: באדיבות המצולם

מדינת ישראל חזקה על חלשים. אין דרך אחרת להגיד את זה. חודשים שמפגינים בבלפור אלפים בצפיפות והמדינה לא פצתה פה. הקניונים פתוחים.

הסלבס עושים מסיבות המוניות. אבל מדינה שלמה מתגייסת להלחם בכמה אלפים שרוצים לטוס לאומן כי זו מצוות רבם.

הסיפורים של גמזו על "רבבות שיתפללו באומן צפופים" מוכיחים שהוא פשוט לא למד את העובדות. השנה מדברים על נסיעה של מקסימום 10,000 איש, שאמורים להיות בשטח של 40 רחובות, בו מידי שנה היו משתכנים 50,000 איש.

בואו, זה הרבה פחות מרבבת המפגינים שהצטופפו בכיכר פאריז במוצ"ש האחרון וכל מוצ"ש בחודשיים האחרונים. אבל מדינת ישראל הפכה את אומן לבעיה של כל המדינה כי על חלשים היא יכולה לדרוך.

השבוע החליט פרופ' גמזו ללבוש את תקפיד הרב ולהחליט בשביל חסידי ברסלב שזה לא באמת חשוב עבורם לנסוע לאומן לראש השנה. בראיון לחדשות 12 הוא הסביר ש"אומן זה לא קדוש. זו הילולה. זו מסיבה", ולכן הוא יסגור להם את הטיסות בפטרונות של מי שיודע מה נכון לאחרים.

אפשר להתווכח על סוגיית אומן. אבל אי אפשר להחליט בשביל אדם מה קדוש עבורו ומה לא. כדאי שפרופ' גמזו יקרא קצת היסטוריה, על חסידים שהגיעו במסירות נפש תחת עיניה הפקוחות של הבולשת הרוסית הק.ג.ב. לאומן בראש השנה, כדי לקיים את מצוות רבם. כדאי גם שיקשיב לרבבות שנוסעים כל שנה כדי בהשתוקקות אל הקודש (כולל החתום מעלה). ממש לא מסיבה.

אם נתב"ג פתוח ומותר לאנשים לטוס לשלל יעדים בעולם, ומידי מוצ"ש מתאספים אלפים צפופים בהפגנות השמאל, נראה מוזר שהמדינה נלחמת דווקא בנסיעה לציון רבי נחמן זצ"ל. האם הסיבה היא לא כי מדובר "רק" על דוסים שנוסעים להתפלל?

עסקני ברסלב כבר עובדים חודשים על סיפור אומן. עבורם ההשתטחות על ציונו של רבי נחמן בראש השנה היא חלק מרכזי בחיים החסידיים, עליה התבטא רחב נחמן זצ"ל כי "כל העולם כולו תלוי בראש השנה שלי". עבורם זה לא רק פסטיבל של קדושה, אלא זכות דתית.

נציגי משרד הבריאות זלזלו בסוגיית אומן, כאילו מדובר בעניין לא חשוב שאין לייחס לו חשיבות. "אתם לא תסעו וזהו", הם אמרו ושיגרו בקשה לאוקראינה לסגור את הטיסות. אחד מבכירי משרד הבריאות, שהיה אמור להיות מצוי בחומר, התבטא השבוע שמדובר על "רחוב אחד צפוף, בו מתקבצים 50,000 חסידים שמתפללים ביחד", וחשף את בורותו.

קודם כל לא מדובר על רחוב אחד, אלא על שטח עצום של לפחות 40 רחובות. בשטח הזה אכן מתקבצים מידי שנה 50,000 יהודים, אבל השנה בתחזיות המרחיקות לכת ביותר יהיו כ-10,000 איש. כך שהשטח הופך להיות מרווח מאד. מלבד זאת באומן מתקיימים מאות מניינים ואוהלי תפילה, בטח לא מנין אחד צפוף. אלא מה שמשרד הבריאות אפילו לא טרח לבדוק את הפרטים, כי מדובר רק על צורך דתי של כמה אלפי דוסים, אז הכי קל לסגור וזהו.

התחושה של רבים בציבור החרדי היא שמדינת ישראל חזקה על חלשים. חלק מרכזי במשבר האמון שקיים כיום בין הציבור החרדי למערכת הבריאות, נובע מהעובדה שחודש לפני הימים הנוראים ועדיין בתי הכנסת מוגבלים ל-20 איש, בעוד אלפים מתקבצים בהפגנות השמאל מידי שבוע באין מפריע. מדינת ישראל דאגה להחריג את זכות ההפגנה ולהסביר כי זו "זכות מקודשת בדמוקרטיה", אבל לא חושבת כנראה שגם זכות התפילה קדושה בדמוקרטיה.

(מתוך הטור השבועי בעלון השבת גילוי דעת)