האלוף במיל' גדי שמני: "ההסתה יכולה להשפיע על כל אחד"ערוץ כנסת

האלוף במיל' גדי שמני אמר היום (חמישי) בראיון לערוץ הכנסת כי ניסיונות הפגיעה ביהודים וישראלים נמשכים כל המן, ועם זאת קרא להעניק לפלסטינים הקלות כדי לשפר את האווירה ברשות הפלסטינית.

לדבריו אין פחות ניסיונות לפגע, אך צה"ל והשב"כ כל הזמן מסכלים טרור, "הפיגוע הזה הוא באמת חריג כי מדובר בעובד, יחסית מבוגר עם אישור עבודה ומשפחה, זה מקרה חריג. אמרו שהוא חולה נפש, אני לא מקבל את הדבר הזה, אני חושב שאין שום ספק הדוק להסתה ולאווירה שגורמת לבן אדם כזה לבוא ולקחת סכין ולהרוג יהודי סתם בלי שום סיבה בלי שהוא ראה אותו או דיבר איתו".

שמני הסביר: "ההסתה היא הסתה קבועה. יש כל הזמן הסתה ברשתות החברתיות, בערוצים הרשמיים ויש גם מצב מאוד קשה. אצל הפלסטינים שיעור האבטלה הרבה יותר גבוה, המצב הכלכלי מראש מאוד קשה. אין להם יכולת לתת סיוע כמו שאצלנו נותנים. גם בעזה וגם באיו"ש המצב הוא די קשה יש קורונה יש אבטלה יש הרבה מאוד לחצים ויש גם הרבה אי אמון בהנהגה שלהם".

"הרצח הוא מצער וכואב אבל לא מעיד על שינוי מגמה, צריך לראות שבסך הכל צה"ל ושב"כ עושים עבודה מצויינת, גם הפלסטינים מסכלים אין להם שום סיבה לרצות הסלמה יש להם בעיות קשות מאוד שהם צריכים לפתור ונכון שיש שם הרבה התמרמרות, נכון שיש להם התמרמרות בגלל השלום עם אבו דאבי, אבל גם לפלסטינים נפל האסימון והם מבינים שהדבר הזה נעשה ואי אפשר יהיה להחזיר אותו אחורה ולא יהיה נכון להפוך את הסכסוך הישראלי פלסטיני לסכסוך של ישראל עם אבו דאבי. לכן הם חושבים איך להפוך את זה להזדמנות".

למרות ההסתה מציע האלוף במיל' להוריד את הלחץ ברחוב הפלסטיני על ידי הקלות לפלסטינים, "הפיגועים האלה הם פיגועי אווירה, האווירה בסוף יכולה להשפיע על אחד וההסתה יכולה להשפיע על על אחד, לכן הפיתרון האמיתי זה באמת לשנות את האווירה. אני חושב שנוצרה פה הזדמנות שהפלסטינים מתחילים להפנים את מה שקורה, ובקרב השכבות היותר צעירות ויותר פרגמטיות בהנהגה שלהם יש כבר ראייה אחרת".

"צה"ל עושה כל מה שהוא יכול גם כדי להציל חיים וגם כדי לשמור על מרקם חיים ולשחרר לחצים אצל הפלסטינים, אבל צה"ל לא יכול לעשות הכל, יש עניינים של מדיניות, יש מדרג נוסף שנקרא שר ביטחון ולדעתי לשר הביטחון יש מרחב יותר גדול ממה שהוא משתמש בו היום והוא יכול לעשות צעדים שיבטאו בשטל מדיניות הרבה יותר מקלה ויותר נדיבה כלפי הפלסטינים".