מצפה כרמים
מצפה כרמיםצילום: דוברות

דובר היישוב מצפה כרמים, דורון לשם, הגיב הבוקר (שישי) להחלטת בג"ץ להרוס את היישוב בתוך שלוש שנים.

"לא מתקנים עוול אחד בעוול אחר, קורה שנופלות טעויות ומתיישבים על קרקע פרטית. לא יכול להיות שבג"ץ מגן על בית של מחבל שרוצח חייל צה"ל אבל זורק 45 משפחות מביתן. לא נרים ידיים, אנחנו לא מתכוונים להתפנות", אמר לשם לרשת כאן ב'.

שי מימון, תושב מצפה כרמים, אמר הבוקר "את הבית שלי יהרסו. בית שהמדינה הקימה. בית שעבר פינוי ממקום אחר, והמדינה החליטה איפה יקום מחדש. בית של אזרח שומר חוק. משלם מיסים, סמג"ד בצה"ל, פצוע טרור. בית של 7 נפשות. בית שחוגג את יום העצמאות וכואב את יום הזכרון. בית של מסורת ישראל וציונות. את הבית של רוצח חיילים לא. למה?!''.

אמש הגיב ראש הממשלה נתניהו לפסק הדין של בית המשפט העליון והבטיח לפעול ככל יכולתו כדי שהתושבים יוכלו להישאר בבתיהם. "אני מצר על ההחלטה השגויה של בג"ץ בעניין פינוי מצפה כרמים. הוריתי למנכ"ל משרדי רונן פרץ להיפגש עם נציגות היישוב.

''נמצה את כל התהליכים כדי להשאיר את התושבים במקומם ואנו משוכנעים שנצליח בכך", הדגיש נתניהו.

ישראל גנץ: בג"ץ מתעלל בהתיישבות

בכוונת שר המשפטים אבי ניסנקורן (כחול לבן) לפנות ליועץ המשפטי לממשלה ולבקש ממנו לשקול הגשת בקשה לדיון נוסף בבית המשפט העליון. ''החלטת בג״ץ מאמצת לראשונה את עקרון הסדר תקנת השוק, ששימוש בו יאפשר הסדרה של מאות רבות של בתים באיו״ש. אני מברך על כך", אמר ניסנקורן.

''עם זאת, מדובר בהכרעה קשה ביחס לתושבי מצפה כרמים שהעתיקו את מגוריהם למקום מתוך אמונה שמדובר בקרקע תפוסה על ידי הצבא", סיפר ניסנקורן. ''לכן, בכוונתי לפנות ליועץ המשפטי לממשלה ולבקש ממנו לשקול הגשת בקשה לדיון נוסף.

''כמובן שיש לכבד כל הכרעה של בית המשפט העליון. אני דוחה בתוקף את ההתקפות הבוטות נגד המוסד החשוב הזה, שהוא אבן יסוד בדמוקרטיה שלנו", הוסיף שר המשפטים.

ח"כ בצלאל סמוטריץ' (ימינה) העריך שנשיאת העליון לא תסכים לקיים דיון נוסף בפסק הדין. ''תגיד אדוני השר, על מי אתה עובד?! אין סיכוי שחיות תסכים לדיון נוסף בפסק דין שלה, ואם כן אז היא תדאג להרכב שרק ימסמר את פסק הדין שלה יותר חזק. נחוקק בע"ה את פסקת ההתגברות ואת חוק ההסדרה איתך או בלעדיך ונשים סוף לעוולות בג"ץ".

ראש המועצה האזורית בנימין ישראל גנץ תקף בחריפות את החלטת בית המשפט העליון להרוס את היישוב מצפה כרמים: ''שופטי בג"ץ ריסקו את זכויות האדם של 250 תושבים והורו על הריסת יישוב חי ומשגשג", אמר גנץ.

''בעוול שאין כדוגמתו ביטלו השופטים את החלטת בית המשפט המחוזי והוכיחו שרק מניעים פוליטיים והשקפת שמאל קיצוני מובילה אותם וגורמת להם להתעלל בילדים ומשפחות ולהורות על עקירת יישוב פורח''.

גנץ סיפר כי היישוב מצפה כרמים הוקם באישור ובהסכמת כל רשויות המדינה. ''ראש הממשלה דאז אהוד ברק אישר את עליית היישוב על הקרקע לאחר שהשטח נבחר בקפידה. היישוב הועתק בשעתו בהסכמה למקומו הנוכחי וכעת בג"ץ מרים עליו את ידו.

לדבריו, ''האחריות למניעת העוול מוטלת על כתפי ראש הממשלה, שר הביטחון ונבחרי הציבור. אין דרך אחרת. חובה לקדם את פסקת ההתגברות ולחוקק מחדש את חוק ההסדרה המלא. אין שום פתרון אחר לעוינות של בג"ץ נגד ההתיישבות ונגד כל מדיניות שאינה שמאל קיצוני".

מצפה כרמים - מבט מלמעלהלתפוס גובה

לפסק הדין המלא לחצו כאן

כאמור, בג"ץ פסק אתמול כי בתי היישוב מצפה כרמים בבנימין יהרסו בתוך שלוש שנים. השופטים הטילו את האחריות על המדינה וקבעו כי לתושבים יינתנו שלוש שנים למציאת מקום חלופי על אדמות מדינה.

השופטים אסתר חיות וחנן מלצר היו בדעת רוב ודחו את החלת תקנת השוק על מצפה כרמים. השופט ניל הנדל היה בדעת מעוט.

בית המשפט הורה להפסיק ''כל פעילות בנייה והכשרת קרקע בחלקות 13 ו-23 בגוש מספר 19 באדמות הכפר דיר ג'ריר, על מניעת הקמת מבנים בלתי חוקיים במקום ועל פינויים של המבנים הקיימים המצויים בחלקות שעמדו במוקד הדיון ואשר נבנו שלא כדין.

השופטים הדגישו כי ''חלק גדול מהאחריות לתוצאה הקשה והכואבת מבחינת תושבי "מצפה כרמים" מוטל על המדינה ועל התנהלות הגורמים הרלוונטיים בה הן בזמן אמת והן במהלך ניהול ההליכים השונים בעניין מצפה כרמים בבית המשפט''.

על פי פסק הדין, ''פינוי המבנים יתבצע רק לאחר שיימצא למחזיקים, בתוך 36 חודשים מיום מתן פסק הדין, מענה חלופי ראוי והולם בדרך של הקצאת קרקע חלופית על אדמות מדינה והקמת מבנים חליפיים או העתקת המבנים הקיימים לקרקע החלופית''.

השופט הנדל היה בדעת מיעוט וטען כי תקנת שוק נועדה להתמודד עם 'תאונה משפטית'. לדברי הנדל ''יש לפרש את דרישת תום הלב בתקנת השוק על פי לשונו ותכליתו של סעיף 5 לצו, תוך הכרה בכך שהממונה ממלא תפקיד על פי דין.

''במקרה דנן סבר השופט נ' הנדל כי מתקיימים תנאיו של סעיף 5 לצו, לנוכח הנסיבות העובדתיות והמשפטיות והבדיקות שנעשו. על כן, כך לגישת השופט נ' הנדל, יש לדחות הן את הערעור הן את העתירה", נכתב בפסק הדין.

שרת המשפטים לשעבר איילת שקד תקפה את החלטת בג"ץ, "‏פסיקה ארורה של בג״ץ. צדק בטח אין כאן. פסק דין של בית המשפט המחוזי ירושלים, עבודה משפטית של היועץ המשפטי לממשלה, תמיכה של כל הדרג המדיני לאורך השנים וגם דעת המיעוט של השופט הנדל לא מספיקים כדי לעשות את הדבר הנכון.

''סעיף 5 הוא כלי משפטי לגיטימי וטוב שבג״ץ מכיר בכך, אבל אין ספק שמצפה כרמים הוא מקום קלאסי ליישם אותו. תושבי מצפה כרמים היקרים, נחשוב ביחד בימים הקרובים מה הדבר הנכון לעשות, את פסק הדין הזה צריך להפוך. או בחקיקה או בדיון נוסף".