מזה עשרה שבועות מתקיימים הפגנות ואירועי מחאה נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו ברחבי הארץ, אליהם מגיעים אלפי מפגינים.

אמש התרחש אירוע יוצא דופן כאשר למחאה הצטרפו עשרות חסידי ברסלב, שמחו נגד ההחלטה של נתניהו למנוע את הגעתם של החסידים לאומן.

בעקבות הסערה סביב הטיסות לאומן בחגי תשרי, החליט נתניהו להקים צוות שרים, בראשות השר זאב אלקין, אשר ינסה לגבש מתווה באמצעותו יוכלו החסידים לטוס חרף ההגבלות. זיו משה לוי, חסיד ברסלב שהפגין בירושלים שוחח עם גולן יוכפז וענת דוידוב על הנושא.

חסידי ברסלב חברו לשמאל נגד נתניהו

"אני חושב שהמסר הועבר", ציין, "אי אפשר להמשיך לעשות דברים מאחורי הגב שלנו החסידים, והבוחרים בסופו של דבר. אם זה מצד הנציגים החרדיים, אם זה מצד רה"מ שהכחיש שעשה פעולות מול אוקראינה. יצאו כרוזים כבר מיום רביעי-חמישי להגיע למחאה הזו, אני מעריך שיותר מ-100 הגיעו". הוא סיפר כי המוחים הוותיקים, "קיבלו אותנו במחיאות כפיים כשהם ראו שאנחנו מגיעים. הבינו שגם אנחנו באנו למחות נגד מה שקורה בשלטון, שעושים דברים מאחורי הגב. זה שמאל, הרוב אצלנו זה ימין אבל יש לנו מכנה משותף אחד – שחיתות שלטונית".

לוי סיפר כי שוחח עם "אחד מראשי המחאה שאמר לי שהדבר הזה מבורך והם שמחו מאוד שאנחנו הגענו להשמיע את הקול שלנו יחד איתם. כי בסופו של יום, כבר לפני שבועיים-שלושה אני ידעתי ואמרתי את זה בראיונות שעשיתי, שאנשים של המל"ל נשלחו לאוקראינה על מנת לטרפד את העניין של הנסיעה. נשיא אוקראינה אמר בראיון במקביל אליו שנתניהו פנה אליו וביקש שלא יכניס את החסידים. ממשלת אוקראינה בשיתוף הועד הלאומי הציגו מספר מתווים לנושא, כל פעם היחידים שדחו את המתווים האלה היו ממשלת ישראל. המכתב של גמזו אל נשיא אוקראינה, שביבי התכחש למכתב - אם אתה מתכחש ואתה טוען שזה עקיפת סמכות, תעשה משהו עם הפרוייקטור".

ראש הממשלה נתניהו שיקר לכם?

"אכן כן".

במהלך ההפגנה נתניהו דיווח על הקמת וועדת שרים לפתרון המשבר באומן לקראת החגים. אך לוי ציין כי יש סוגיה נוספת עם המפלגות החרדיות: "נסגר דיל עם נציגי המפלגות החרדיות וגמזו שהם יתנו לו שקט בנוגע לאומן והוא בעצם יאשר להם מתווה לחגים, שזה אחד הדברים שגם כן מאחורי הגב". הוא הסביר כי החסידים מעוניינים בפתרון, "שיאשרו מתווה שיאפשר בדיקות קורונה בכניסה לאוקראינה ובהגעה לאומן. מבחינת האנשים שמתכננים לבוא רשומים בטיסות על הצ'רטרים, שנסגרים תמיד ברגע האחרון, 8,000. בתוך הקהילה שלנו אנחנו מוכנים לשמור על הבידוד כמו שצריך. הציעו לארגן מקומות בידוד שהמדינה לא תצטרך לממן אותם, יש אדם מארה"ב שמוכן לממן שלנוסעים מאומן שיחזרו בתי מלון שיאפשרו את העניין".

ייתכן ונשיא אוקראינה לא יאפשר את כניסת החסידים, למרות הפעולות שננקטות כעת מצד ממשלת ישראל. מה תעשו?

"נשיא אוקראינה כפי שכבר הוכח בימים האחרונים מקבל את ההחלטה שלו לפי ההחלטה של מדינת ישראל. זאת מדינה עצמאית, בסופו של דבר מדינה שיש לה מה להגיד. אבל שומעת לנתניהו כי הם מבחינתם לא יכולים למנוע את זה, כי זה יצטייר כאנטישמיות".