הורי הנערים. ארכיון
הורי הנערים. ארכיוןצילום: יוני קמפינסקי

בחלוף שש שנים לחטיפתם ורציחתם של שלושת הנערים נפתלי פרנקל, גיל-עד שער ואייל יפרח ז"ל, תובעות משפחותיהם את ארגון הטרור חמאס אשר תיכנן וביצע את הפיגוע כנגד ילדיהם.

ארגון "שורת הדין" הגיש תביעת נזיקין על סך 520 מיליון שקלים כנגד ארגון החמאס בשם משפחות שלושת הנערים, בבית המשפט המחוזי בירושלים.

תביעה זו נועדה לעצור את הכספים שמעבירה הרשות הפלסטינית מתקציבה לחמאס מדי שנה. המשפחות מיוצגות על ידי עו"ד ניצנה דרשן-לייטנר, אבי סגל ואבי גז.

משפחות שלושת הנערים תובעות את חמאס

על פי מחקר מקיף שערך עבור התביעה סא״ל במיל׳ אלון אביתר, מומחה לזירה הפלסטינית ולשעבר היועץ לענייני פלסטינים למתאם פעולות הממשלה בשטחים, הרשות הפלסטינית מעבירה בין 50 מיליון דולר ל-100 מיליון דולר מדי חודש לארגון החמאס.

מחוות הדעת עולה, כי הכספים מועברים למשרדי הממשלה של ממשלת החמאס בעזה, ולגופים שונים בעזה הנמצאים בשליטת החמאס, ולמעשה, כל הכספים שמגיעים לאחת מזרועותיו של ארגון החמאס: הזרוע הצבאית, הזרוע המדינית או הזרוע החברתית, נחשבים כספי חמאס וניתנים לעיקול לטובת תביעה כנגד החמאס.

ראש חוליית המחבלים בפיגוע, חוסאם קוואסמה, הודה בחקירתו כי היה המוח מאחורי החטיפה והרצח, ואף השיג מימון לפיגוע מהחמאס. הוא רכש את כלי נשק לצורך הפיגוע והעבירם למרואן קוואסמה, מחבל נוסף בחוליה, וכן רכש עבורם רכב לביצוע הפעולה. עוד הוא הודה כי סייע לרוצחים לאחר הפיגוע בקבורת גופות הנערים, בהעלמת ראיות מזירת הקבורה וכן בהימלטות מכוחות הביטחון. כמו כן, הזרוע הצבאית של החמאס, גדודי עז-אדין אל-קאסם נטלו אחריות על החטיפה והרצח באופן רשמי.

מטעם משפחות שלושת הנערים נמסר: "בתביעה זו אין כמובן כדי לרפא את כאבנו, להפחית מצערנו, או להמעיט מגעגועינו לילדינו. אם בכוחה של התביעה להרתיע ולו במעט את כוחות הרשע הללו, והיה זה שכרנו".

נשיאת ארגון שורת הדין, עו"ד ניצנה דרשן-לייטנר, המייצגת את התובעים: "זוהי תביעה תקדימית. לראשונה יעוקלו כספים של הרשות הפלסטינית בגין פיגוע שבוצע על ידי החמאס. אם הרשות הפלסטינית תסרב לכבד את העיקול, ותמשיך את מימון החמאס על אף צו העיקול, אנחנו נתבע את סכום הפיצויים מכספי המסים שמעבירה מדינת ישראל לידי הרשות הפלשתינית. כך או כך תשלם הרשות הפלסטינית בגין תמיכתה בחמאס, וקורבנות הטרור יוכלו לקבל צדק. מה שלא מצליחה המדינה לעשות - לעצור את מאות מיליוני הדולרים המוזרמים לארגון החמאס מאת הרשות הפלסטינית, יצליחו קורבנות הטרור לעשות".