הדמיית התכנית להנגשת מערת המכפלה
הדמיית התכנית להנגשת מערת המכפלהצילום: עמי גבירצמן, אדריכלים

ח"כ מתן כהנא (ימינה) שיגר מכתב לשר הביטחון בני גנץ, בו הוא דורש ממנו להורות להתחיל באופן מיידי את הנגשת מערת המכפלה שבחברון.

"מערת המכפלה הינו המקום השני בקדושתו לעם היהודי וקדוש לבני כל הדתות. במקום מבקרים מדי שנה קרוב לשני מליון איש ביניהם מאות אלפי תיירים. חרף זאת המקום נעול לחלוטין בפני אוכלוסיייה עם מוגבלות", ציין כהנא בפתח מכתבו.

"בעבר עלה למקום מוטי אוחיון המרותק לכיסא גלגלים התהפך ונפטר", הזכיר ח"כ כהנא והוסיף, "מדינת ישראל מחויבת להנגיש מבני ציבור בהתאם לחוק. אולם לא רק החוק מחייב את ההנגשה כי אם המוסר והצדק. חוזקה של החברה נמדד בהתייחסותה לחוליות החלשות בה".

"לצערי מסיבות פוליטיות עד כה המקום נשאר לא נגיש עם קרוב למאה מדרגות מה שמנע בפועל כניסת אנשים עם מוגבלות למקום", האשים ח"כ כהנא.

לדבריו, "לפני כחצי שנה החל ידידי שר הביטחון לשעבר נפתלי בנט לקדם את ההנגשה ואישר בפועל להפקיע את המקום מידי הווקאף שסרבו בכל תוקף לאפשר את ההנגשה".

"כידוע ההליך לקח זמן והוגשו התנגדויות, כולן פוליטיות, אף אחת מהן לא רלוונטית", טען כהנא במכתבו, "לצערי חרף זאת המינהל לא דחה את ההתנגדויות וממשיך לסרב לאשר את ההנגשה".

"מדובר בפגיעה חמורה ביותר גם באנשים עם המוגבלות גם ולא פחות חשוב בריבונות ישראל במקום. המקום הינו שלנו נקנה בכסף מלא כמו שמופיע בספר הספרים התנ"ך", קבע כהנא.

"אודה לך על הנחייה למינהל האזרחי לחתום עוד היום על היתר הבניה כפי שניתן בחוק ולא להמשיך לעכב את ההנגשה מסיבות פוליטיות בלבד", חתם כהנא את המכתב.