פינסקי וינקלביץ'
פינסקי וינקלביץ'צילום: דוברות

במסגרת המאמצים לחיזוק הקשר עם יהדות התפוצות הוחלט להעניק למשרד התפוצות אישור מפעיל לגיוס עשרות בנות שירות לאומי.

החל מהשנה, יפעלו בנות שירות לאומי-אזרחי לחיזוק הקשר עם יהדות התפוצות וימשיכו את פעילות ישראל בתפוצות בעזרת אמצעים טכנולוגיים.

לאור ההישג, הוחלט על הקמת תוכנית חדשה ביוזמת הרשות לשירות לאומי-אזרחי ובמימונה, ובשיתוף פעולה עם משרד התפוצות ועמותת "בת עמי" (אמונה-אלומה), שתיקרא "תוכנית UNITED - ערבות הדדית ליהדות התפוצות".

במסגרת התכנית בנות השירות תשתלבנה במערכת השעות של בתי הספר בחו"ל ויעבירו שיעורים פרטניים בעברית, ציונות, תכנים שקשורים לחגים יהודיים ולאומיים ופרויקטים עולמיים לחיבור בין קהילות יהודיות שונות וחיזוק הקשר לישראל.

מעבר לעבודה מרחוק עם הקהילות בתפוצות, בנות השירות תתנדבנה גם בפרויקטים של OU (מרכזים חינוכיים לנוער ב-20 רשויות ברחבי הארץ), לרבות בתנועת הנוער NCSY (תנוער לנוער עולה מצפון אמריקה), פרויקט יחד (פרויקט עבודה עם אוכלוסייה צפון אמריקאית עם צרכים מיוחדים), עבודה עם קשישים יוצאי קהילות צפון אמריקה ועוד.

השת"פ בין משרד התפוצות לרשות השירות הלאומי-אזרחי נוצר בעקבות החלטת מנכ"ל הרשות ראובן פינסקי לבטל את שליחותן לחו"ל של בנות השירות הלאומי בשנה הקרובה, וזאת בשל העלייה והתנודתיות במצב התחלואה העולמי.

פינסקי אמר "אנו מברכים את משרד התפוצות על קבלת אישור מפעיל ועל הקמת התוכנית החדשה, תוכנית אשר נועדה לחיזוק הקשר החשוב לנו מאוד, הקשר של ישראל עם יהודי התפוצות. אנו בטוחים כי המתנדבים והמתנדבות שייבחרו לתפקידים אלו, יצליחו בתפקידם. הקורונה אינה תירוץ לנטישת הקשר עם יהדות התפוצות אלא הזדמנות להשקיע בה בדרכים יצירתיות ובלתי שגרתיות".

שרת התפוצות עומר ינקלביץ': "אני מברכת על הצטרפותו של כוח רענן, צעיר ואידיאליסט בדמות בנות השירות הלאומי-אזרחי לשורות משרד התפוצות. בימים אלה, בהם קהילות יהודיות נמצאות בסכנה קיומית בעקבות משבר הקורונה ובתי ספר יהודיים רבים נמצאים במשבר של ממש, עלינו לרתום כוחות חדשים כדי לעמוד לצידם ולסייע להמשך החיים היהודיים בתפוצות. אני בטוחה שבנות השירות הלאומי-אזרחי יביאו עמן רוח חדשה לחיבור בין מדינת ישראל ליהודי התפוצות, וכן שהן עצמן ירגישו שהן עושות שליחות ערכית ומשמעותית למען עם ישראל.

''אנו רואים בבנות הללו עתודה מנהיגותית, ועל כן התכנית תלווה בהכשרה לחיזוק הקשר של החברה הישראלית עם יהודי התפוצות וקשר אקטיבי לצורך חיזוק הזהות היהודית. המטרה בסופו של דבר היא לייצר מסלול שבמהלכו גם תוכלנה הבנות לטוס במהלך השירות לקהילות בתפוצות ולבסס את המנהיגות של הדור הצעיר שם", הוסיף השרה.

עו״ד מיכל וולדיגר , יו״ר עמותת בת עמי: "בשל הקורונה, נאלצנו להשיב את כל בנות השרות ארצה ובעזרת הרשות לשרות לאומי, הצלחנו להמשיך ולהחזיק את הקשר הנפלא שנוצר בין בנות השרות לקהילות, מרחוק, באמצעות הזום ותכניות מקוונות. בשל הקורונה יצרנו יחד עם הרשות ומשרד התפוצות תכנית ייחודית שאותה יעשו בנות השרות מהארץ. התכנית אומנם נולדה בשל אילוצי הקורונה, אך מבחינתנו זו תכנית מצוינת שתמשך גם בשוך הסערה".