אריאל פינקלשטייןיהונתן גוטליב

הרב שמואל אליהו והרב אלי סדן הציפו באחרונה את סוגיית החזרה בשאלה. הם צידדו במחקרים המצביעים על כ-40-45% של חילונים בקרב אנשים ונשים שגדלו בציבור הדתי לאומי.

בשיחה עם ערוץ 7 אמר אריאל פינקלשטיין, שערך מחקר בנושא, כי מדובר על אחוזי יציאה בשאלה נמוכים הרבה פחות.

בחודש טבת האחרון פרסם פינקלשטיין את מחקרו "מיפוי כמותי של תופעת החילון ועזיבת הדת בחברה הדתית-לאומית" עבור תנועת נאמני תו"ע.

לדברי פינקלשטיין, במבט ביקורתי על המחקרים בהם צידד הרב אליהו, רואים שתופעת החילון בקרב בוגרי המגזר הדתי עומדת על כ-20-25% בלבד. "המחקרים, הנתונים של 'הלמ"ס' וגם של 'מכון פיו' מדברים על זה שיש 40-45% של אנשים שגדלו במשפחות דתיות שטוענים שהם היום מסורתיים או חילוניים, מה שאני מראה במחקר שלי, על בסיס אותם נתונים, שמדובר על 20-25%", אמר.

פינקלשטיין הסביר איך לשיטתו צריך לגשת לנתונים. "נקודה אחת שחשוב להדגיש כשמדברים על הנתונים האלה זה העניין של הגיל", אמר. "המחקרים האלה בוחנים אנשים מגיל 20 עד גיל מאה, וכשמפלחים את הנתונים לפי גיל רואים שבקרב אנשים מבוגרים, מעל גיל חמישים, אחוזי החילון הרבה יותר גבוהים. זה מושפע מהרבה ניצולי שואה, מאנשים מעדות המזרח שעלו לארץ ששמה היו אחוזי חילון מאוד גבוהים".

למחקר המלא לחצו כאן

"אבל", הוסיף, "כשבודקים את האנשים עד גיל חמישים, זה אנשים שבאמת יותר רלוונטיים כשאנחנו מדברים על אחוז החילון היום בחברה הדתית לאומית, אז גם במחקרים האלה רואים שזה סביבות השלושים אחוזי חילון".

לדבריו, עיקר הטעות במחקרים השונים היא אופן הגדרת האדם הדתי והמסורתי. "הנקודה השנייה זה העניין של ההגדרות", אמר. "באים כל מיני רבנים וחוקרים ומנסים להגיד שאדם שמגדיר את המשפחה שלו כדתית ואת עצמו הוא מגדיר כמסורתי זה דתל"ש".

"אני חושב שההגדרה הזאת היא מאוד בעייתית", ציין. "אני חושב שהרבה מהאנשים האלה, שמגדירים את עצמם מסורתיים-דתיים, כשאתה בוחן את אורחות החיים שלהם אתה מגלה שחלקם דתיים. הם שמים כיפה ושומרים מצוות בצורה די מלאה".

"חלק אחר מהם, אתה בעצם רואה שהם אומרים שהם גדלו במשפחה דתית והם עכשיו מסורתיים, אבל בעצם הם גדלו במשפחה שהיא די מסורתית וגם הם עכשיו מסורתיים", אמר. "אז לבוא ולהגיד שהם דתל"שים זה דבר בעייתי. לכן אני חושב שעל פי אותם מחקרים שמדברים על 40%, כשאתה בוחן אותם לעומק אתה מגלה שזה 20-25% ואולי אפילו פחות. יש בעיה מרכזית להסתמך על הסקרים האלה בצורה לא מבוקרת".

עוד אמר פינקלשטיין: "עושים מזה הרבה יותר ממה שזה. אני לא אוהב את זה שהרבה רבנים וכל מיני אנשים יורדים על החברה הדתית לאומית. אז קודם כל אתם קצת מגזימים וכדאי להגיד את זה. מעבר לזה אני חושב שככל שחברה היא יותר חברה דתית וסגורה, אחוזי החילון בה יהיו יותר נמוכים, זה דבר טבעי".

הוא הביא דוגמה לדבריו. "אנחנו רואים את זה גם כשאנחנו בוחנים את החברה החרד"לית לעומת החברה החרדית", אמר. "בחברה החרדית יש הרבה פחות אחוזי חילון לעומת החברה החרד"לית והדתית לאומית. אנחנו רואים את זה גם בתוך החברה החרדית. החברה החסידית, שהיא החברה הכי שמרנית וסגורה, אחוזי החילון בה הכי נמוכים".

"מישהו חרד"לי חושב להפוך לחרדי בגלל שאחוזי החילון שם יותר נמוכים? שאל. "לא שמעתי על ליטאי שרוצה להפוך לחסיד בגלל שאחוזי החילון שם יותר נמוכים. זאת נקודה מהותית, כי יש לנו דברים שאנחנו מאמינים בהם, ואם אנחנו מאמינים בערכים של פתיחות או לא מאמינים בהם, כל אחד לפי דרכו, אז הוא יאמין בהם גם אם זה מביא לחמש אחוזי חילון יותר או פחות".

פינקלשטיין גילה כי יותר חוזרים בתשובה בוחרים לנהל אורח חיים דתי ולא חרדי. "אנשים נוטים לחשוב שיש יותר חוזרים בתשובה שעוברים מהעולם המסורתי או החילוני לעולם החרדי", אמר. "אבל אנחנו רואים בנתונים שזה ממש לא נכון. הרבה יותר עוברים לחברה הדתית לאומית, פי כמה וכמה".

לסיום אמר: "ברמה העקרונית אני חושב שהכי חשוב שאם מישהו מאמין בערכים של פתיחות, אז הוא יאמין בזה גם אם זה מביא מעט יותר אחוזי חילון. זה טבעי שזה יביא ליותר אחוזי חילון".