הרב יונה גודמן:
נתוני הנשירה - כישלון בעיבוד הנתונים

הרב יונה גודמן, סמנכ"ל חינוך ופדגוגיה ברשת מוסדות בני עקיבא וחבר מועצת החמ"ד, סיפר על פתיחת שנת הלימודים במוסדות הציונות הדתית.

רפאל לוי , י"ב באלול תש"פ

הרב יונה גודמן
הרב יונה גודמן
צילום: שחר תמיר

הרב ד"ר יונה גודמן, סמנכ"ל חינוך ופדגוגיה ברשת מוסדות בני עקיבא וחבר מועצת החמ"ד, שוחח היום עם בני טיטלבוים בכאן מורשת וסיפר על פתיחת שנת הלימודים במוסדות הציונות הדתית ודחה את הטענות על מספר החוזרים בשאלה.

הרב גודמן ציין כי במוסדות בני עקיבא אין בית ספר אחד שלא נפתח וסיפר על הדברים החיוביים המתרחשים במערכת החינוך בעקבות השינויים שהביאה מגפת הקורונה וסיכם "מעז יצא מתוק".

הרב גודמן נשאל על המחקר שהעלה כי כ-50% ממי שגדלו בבית דתי אינם דתיים. תחילה אמר הרב גודמן, "גם אם יש אחוז בודד של פורשים זה מצער, אנחנו משתדלים לחנך את תלמידנו ותלמידותנו שימשיכו בדרך הוריהם ולכן כואב לי על כל אחד ופחות חשובים המספרים".

לאחר הפתיחה עבר להתייחסות ישירה למחקר, "כישלון בעיבוד הנתונים. יש מחקרים מעודכנים שמראים מספרים הרבה, הרבה, הרבה יותר נמוכים. אולי הם לא תופסים כותרות באותה מידה, אבל צודק הרב אליהו שיש כאן בעיה שצריך להתעסק בה, גם אם אני חולק על הנתון ועל אופן הצגתו, אתגר שאנו מתמודדים איתו מאז שקבלנו על עצמנו להיות שותפים במדינה, להיות שותפים בעולם המודרני מתוך תורה, והאתגר הזה הוא קשה".

לשאלה האם יכול להיות שהחינוך החרדי צודק והחינוך הציוני דתי טועה השיב הרב, "לא הייתי מציע לבדוק את אחוזי הנשירה בחינוך החרדי, כי הם לצערי גבוהים מאוד, אבל לא מזה אני מתפרנס וזה לא מנחם אותי כהוא זה".

גודמן הסביר על המשפיעים על החינוך ומה כל אחד יכול לעשות כדי לשפר את המצב, "החינוך מושפע מארבעה גורמים עיקריים - הבית, תנועת הנוער או החברה, בית החינוך ואישיותו. אני חושב שכל אחד מהגורמים האלה כולל מערכת החינוך שאני מדבר בשמה, צריך לקחת אחריות מלאה על עצמו ולא לחפש אשמים ואחראים לשיפור המצב מעבר לכביש. אני חושב שמערכת החינוך צריכה כל הזמן לשאול את עצמה, מה אפשר לעשות אחרת? איפה אנחנו מפספסים? איפה יש לנו נקודות עיוורון? למרות שאני אומר לך שהמורים והמנהלים עושים עבודה מדהימה, במיוחד בחצי השנה האחרונה, אבל תפקידנו כל הזמן להשתפר. בו זמנית אני מציע להורים כל הזמן להשתפר וכן הלאה".