משנים כיוון
משנים כיווןצילום: אדמה טובה

הסבות מקצוע אופייניות מאוד לתקופה הזו של הקורונה. לעיתים מדובר בהסבה מקצועית מתבקשת אך לעיתים מדובר בהפתעה של ממש.

אחת כזו היא המעבר מעולם התיירות לעולם הירקות ועל כך מספר יעקב אליצור, תושב מחולה שבבקעת הירדן, מבעלי מותג 'האדמה הטובה'.

"יש לנו עסק, 'האדמה הטובה' שבו מחלקים מוצרים שלנו ושל חקלאים נוספים עד הבית. חיפשנו משרות של נהגים. הגיע אלינו נהג תיירים בשם מנור ואמר שיש לו רכב תיירים ושהוא מוכן להעמיד את הרכב לטובת הפרויקט", מספר אליצור.

"מדובר באדם שהיה מוביל תיירים בכל הארץ מוצא את עצמו בלי עבודה לחלוטין. הוא בא, הבין את הסיטואציה ופירק את הכיסאות מהרכב, הפך אותו לרכב תובלה ושינה ייעוד", אומר אליצור ומספר כי מנור, נהג התיירות שהפך למוביל ירקות הביא בעקבותיו נהג נוסף מתחום התיירות.

בדבריו מביע אליצור הערכה על נכונות הנהגים לשנות אווירה וייעוד מקצועי. "זה אדם שרגיל להוביל אנשים ולדבר איתם, והוא מוצא את עצמו פתאום במצב שבו הוא נוסע עם ארגזי ירקות". בחיוך הוא מוסיף כי עדו, הנהג הנוסף שהצטרף להובלת הירקות, סיפר לו שכאשר הוא לבד הוא נכנע להרגלים הישנים ומשוחח תוך כדי נהיגה גם עם העגבניות...

"היה מדהים לראות אנשים מבוגרים ממני שמשנים ייעוד", דברי אליצור. את הסחורה החקלאית מפיצים הנהגים "בשומרון, בבקעה, בגליל התחתון, בעמק יזרעאל, בגולן ועוד ואם מתארגנת קבוצה נגיע למקומות חדשים. יש לנו את יתרון ההגעה לבית ואת נוחות ההזמנה והטריות, כי אנחנו מביאים את הסחורה מהחקלאי או לכל היותר מספק שמביא מהחקלאי. אנשים מספרים על ריח האדמה בפירות, על טעם של פירות כמו פעם, אבל לא צריך לעשות הרבה בשביל זה, פשוט להעביר במהירות את הסחורה למזמין".

ולצד ההתלהבות משינוי ייעודם של רכבי הפאר לטובת שינוע ירקות ופירות, האם יש בכך עדות להפנמה שענף התיירות כבר לא יחזור למה שהיה גם בעתיד? "אני מאחל להם שמחר בבוקר יהיו גדודי תיירות ואחפש נהגים אחרים, אבל הם מכירים את מצב התיירות טוב ממני והם אומרים שבשנה הקרובה זה לא צפוי לחזור ברמה משמעותית, אבל הלוואי והמצב יהיה אופטימי יותר. למי שהגיע למצב לא קל שבו נלקחה ממנו הפרנסה אני מאחל שהיא תחזור לקדמותה, אבל אני גם מאחל שבמצב הלא פשוט שבו אנחנו נמצאים, אנשים ידעו לאן הם יכולים לנתב את הכישרונות שלהם במקומות חדשים גם אם קצת פחות צפויים ופחות מובנים מאליהם".

ריח של אדמה
ריח של אדמהצילום: אדמה טובה