עניין של גישה - לימודי פסיכולוגיה

לימודי הפסיכולוגיה מציגים יריעה של תיאוריות וגישות טיפוליות. מן הסתם כל אחד ואחת נתקלו במהלך חייהם בשם של תיאוריה אחת

תוכן שיווקי , י"ב באלול תש"פ

לימודים מקוונים. אילוסטרציה
לימודים מקוונים. אילוסטרציה
צילום: iStock

עניין של גישה

לימודי הפסיכולוגיה מציגים יריעה עצומת ממדים של תיאוריות וגישות טיפוליות. מן הסתם כל אחד ואחת נתקלו במהלך חייהם בשם של תיאוריה זו או אחרת. אך, האם אתם באמת יודעים מה גישה זו מייצגת וכיצד היא מיושמת בפועל? במאמר זה נסקור בקצרה את הגישה המובילות כיום בתחום הפסיכולוגיה.

הגישה הפסיכואנליטית

על פי הגישה הפסיכואנליטית, כפי שעוצבה על ידי זיגמונד פרויד ותלמידיו, ההתנהגות של האדם כיום מבוססת על תהליכים נפשיים המתרחשים בצורה מודעת ובצורה תת־מודעת. המטפל משתמש בשיחות שנועדו לאפשר למטופל לחשוף בהדרגה את התהליכים הנפשיים באמצעות אסוציאציות וניתוח חלומות. הדרך שבה אדם מפרש את העולם באמצעות סמלים שונים, מאפשרת הצצה לנימי נפשו ולתהליך של הבנה.

הגישה האדלריאנית

גישה זו היא פרי מחקר של אלפרד אדלר, שהיה בעבר תלמידו של פרויד ואחד מהאישיים הבולטים במהלך לימודי פסיכולוגיה. בניגוד לפרויד, אדלר רואה את המציאות כסובייקטיבית ומושפעת מהדרך שבה אדם מגדיר אותה. שינוי הגישה של אותו אדם מאפשר לו בדרך של בחירה חופשית, לברוא מציאות שונה. בהתאם לגישה של אדלר הטיפול נועד לאפשר לאדם לפתוח את מחשבתו לאפשרויות אחרות לפירוש המציאות, ולשנות את תפישתו במטרה לשנות את המציאות שבה הוא חי.

הגישה ההתנהגותית

גישה זו מבוססת על המרה של התנהגויות שנלמדו בעבר וגורמות סבל למטופל, בהתנהגויות אחרות המאפשרות לו להשתלב בחברה בצורה טובה יותר, לבצע פעולות שאינן פוגעות בו ולפתור קונפליקטים באמצעות שינוי ההתנהגות. גישה זו משמשת בעיקר בתחום החינוך.

הגישה הקוגניטיבית

גישה זו גורסת כי אדם מתנהג על פי תפישות שונות שהתקבעו בו מגיל הילדות ועד היום. שינוי של הגישה המחשבתית מאפשר לשנות את התחושה. בטיפול בגישה זו המטפל מזהה את "הסיפור" שאותו אדם מספר לעצמו על העולם ומסייע למטופל לשנות סיפור זה ואת הגישה שלו.

גישה קוגניטיבית התנהגותית

גישה זו משלבת בין שתי הגישות הקודמות ונעזרת בשינוי הסיפור במטרה לשנות התנהגות לא רצויה. חלק מההתנהגויות האינסטינקטיביות ישתנו באופן טכני מתוך החלטה מודעת, והתנהגויות אחרות ישתנו מתוך ההבנה כי הן נובעות מפירוש לא נכון של המציאות.

גשטלט

גישה זו מקורה במחקריו של פרדריק פרלס, שהיה אחד מהמתנגדים לשיטת הפסיכואנליזה של פרויד. הגישה היא שילוב של מספר תאוריות פסיכולוגיות שונות רבות השפעה של תיאוריות הוליסטיות, פסיכודרמה ואפילו אלמנטים שנלקחו מהזן בודהיזם אליו נחשף פרלס.

על פי עקרונות הגישה אדם מחפש לספק את הצרכים הסובייקטיביים שלו, השונים במידה רבה בסדרי העדיפויות שלהם מאדם לאדם. בניגוד לפירמידת הצרכים של מאסלו המתמקדת במימוש הצרכים הפיזיים לפני הנפשיים בצורה אוניברסלית, פרלס מזהה כי כל אדם מעוניין לממש צרכים שונים (צורך למימוש עצמי, צורך בהכרה, צרכים פיזיולוגיים וכדומה) בעדיפות גבוהה יותר. לכן, הוא משתמש בטכניקות שונות כדי לעורר את המודעות של המטופל לצרכיו, וכך מסייע לו לבצע את השינויים הדרושים מבחינה נפשית וקוגניטיבית כדי להשתפר.

לסיכום, אלה רק מקצת הגישות הננקטות על ידי פסיכולוגים ברחבי העולם, במטרה לסייע למטופלים הזקוקים לעזרה נפשית בקשת רחבה של קשיים. במהלך לימודי פסיכולוגיה לומדים את הגישות הללו ועוד מתודות רבות נוספות.