הצלחה בבגרות? לכו בעקבות ההוראה

מוסדות הציונות הדתית ממוקמים גבוה ברשימת ההצלחה בבגרויות. עידית שילה, דיקנית הסטודנטיות במכללת אורות, מנסה להסביר את 'סוד הקסם'

ניצן קידר , י"ב באלול תש"פ

מבחן בגרות
מבחן בגרות
צילום: נועם ריבקין פנטון, פלאש 90

משרד החינוך פרסם בשבוע שעבר את תוצאות הבגרויות ברחבי הארץ וניכר כי החינוך הדתי-לאומי נמצא במקום גבוה.

עידית שילה, דיקנית הסטודנטיות במכללת אורות, אומרת כי לדעתה מדובר בהישגים שנובעים בראש ובראשונה מהדרך הייחודית.

"ההישגים הללו קשורים לעצם העובדה שאנחנו לומדים תורה והיא משפיעה ומתווה דרך. יש גם את הגורם האנושי שמורכב מהמורים והתלמידים. בציבור שלנו, המחנכים והמחנכות הם באיכות מאוד גבוהה. הוראה נחשבת עבורנו שדה משמעותי. הרבה סטודנטיות מגיעות להוראה ממקום של רצון להשפיע והן מצליחות בכך", אומרת שילה בראיון לערוץ 7.

לשאלה האם מדובר בהישג ממשי, שכן מוסדות הציונות הדתית רשאים לסנן תלמידים בעוד תיכון עירוני לא יכול לעשות זאת עונה שילה, "מהרשימה שאני ראיתי, המוסדות שנמצאים במקומות הראשונים אינם נחשבים 'אלטיסטים'. אני מכירה מקומות שיותר מסוננים ובוחרים יותר בקפידה. אי אפשר לומר שהאיכות שהביאה להישגים נעוצה ב'אליטיסטיות', כי לפי זה מוסדות אחרים היו צריכים להיות בראש".

"דבר נוסף שהוא אחד הפרמטרים החשובים שהביאו לתוצאות הללו הוא השיפור בתוך המוסד. במובן הזה, השיפור נמדד יחסית למוסד והוא משפר את עצמו כל הזמן. מדברים בגנות הסינון והאליטיזם, אבל גם תלמידים טובים צריכים מורים ומחנכים טובים. העשייה של המחנכים נותנת את הדחיפה למקום הזה", היא מוסיפה.

לשילה חשוב להבהיר עניין נוסף. "נקודת המבט לגבי הנתונים לא צריכה להיות תחרותית במובן של התנשאות, אלא במובן של השראה. באמת צריך לבדוק מה הפרמטרים שדרכם מודדים את הנקודות להצלחה וכיצד ניתן לאמץ אותן בבתי ספר נוספים ולסייע לעוד מוסדות להתקדם.