השרה עומר ינקלביץ' למחנכים בתפוצות: אתם חוד החנית

שרת התפוצות ינקלביץ' שלחה מכתבי ברכה לכל המחנכים ומנהלי בתיה"ס היהודים בעולם: 1,463 בתי ספר בהם לומדים 420,000 תלמידים

ערוץ 7 , י"ב באלול תש"פ

שרת התפוצות, ח"כ עומר ינקלביץ' שלחה מכתבי ברכה לכל המחנכים ומנהלי בתי הספר היהודים בעולם.

לפי נתוני משרד התפוצות, בעולם ישנם 1,463 בתי ספר יהודים, בהם לומדים 420,000 תלמידים.

השרה ינקבליץ' כתבה למנהלים והמחנכים: "אתם חוד החנית בטיפוח המנהיגות בקרב הדור הצעיר של היהודים בעולם. אתם מעניקים לתלמידים השראה וכלים להיות פעילים ומנהיגים בקהילות היהודיות בעולם. זו משימה מקודשת. משבר הקורונה אתגר את כולנו, אני מעריכה אתכם על העבודה המסורה, התושייה, הפתרונות היצירתיים ודרך החשיבה החדשה שאימצתם בכדי לשמור על מסגרת לימודים רצופה".

את שנת הלימודים השרה ינקלביץ' פתחה עם ביתה עלמה, העולה לכיתה ג' בבית ספר "אהבת ישראל" בבית שמש, משם המשיכה לסיור בבתי ספר בחדרה ולאחר מכן פתחה את שנת הלימודים בתפוצות בשלושה בתי ספר בעולם, בהם ערכה סיור וירטואלי: הלסינקי, פריז ודיסלדורף שבגרמניה.

ע"פ נתוני משרד התפוצות, מתוך 1,463 בתי הספר היהודיים בתפוצות – כ-1,000 מתוכם הם בתי ספר אורתודוכסים. רוב בתי הספר היהודים בעולם הם בארה"ב – 980 בתי ספר, אולם ע"פ הנתונים רק 13% מיהודי ארה"ב שולי לבתי ספר יהודיים – הנתון הנמוך ביותר מכל הריכוזים היהודיים בעולם.

מנגד, השיא העולמי של חינוך יהודי שייך למקסיקו וסאוטה אפריקה, שם 85% מהתלמידים היהודיים לומדים במוסדות יהודיים. בבריטניה, 60% מהיהודים לומדים בבתי ספר יהודים. בברזיל 71%, באוסטרליה 65%, בקנדה 55%, בארגנטינה 52%, בצרפת 40%, ברוסיה ואוקראינה 15%.

משרד התפוצות מפעיל מספר פרויקטים, מרכז את הפעילות, ומהווה כתובת חינוכית וארגונית מרכזית לבתי הספר היהודיים בתפוצות. הפעילות נעשית בשילוב גורמים שונים, בהם משרד החינוך, "יונטייד", מטח ופילנטרופיים. התלמידים הלומדים בבתי ספר כללים שאינם יהודים, מקבלים באמצעות משרד התפוצות מערך לימודים שאינו פורמלי בשעות אחה"צ, ע"פ רוב באמצעות מרכזים קהילתיים שונים, ע"מ ליצור חיבור לזהותם היהודית ולמדינת ישראל.

מאז נכנסה השרה ינקלביץ' לתפקידה, ניתן דגש גדול על הפיכת משרד התפוצות לכתובת חינוכית מקצועית עולמית שתכליתה לרכז את פעילות כל בתי הספר היהודיים בעולם. בתכנית החומש שהכין המשרד בהנחיית השרה, מקבל הנושא ביטוי באופן משמעותי.

עקב משבר הקורונה, העביר משרד התפוצות את כלל הפרויקטים, תכניות הלימודים, ההכשרות המקצועיות למורים והפעילויות החינוכיות עבור כל בתי הספר היהודים בעולם לפלטפורמה דיגיטלית. יש לציין, כי לא בכל המדינות קיימת פלטפורמה דיגיטלית לבתי ספר יהודיים.

במסגרת המענה הדיגיטלי, התקיימו עד כה בזום כ-9,800 שיעורים לכ-250,000 תלמידים; הוענקו הכשרות מקצועיות ב-webinar (סמינר אונליין) ל-1890 מורים באנגלית, עברית, צרפתית, ספרדית ורוסית.

במשרד התפוצות אומרים, כי הקורונה אמנם הביאה עמה משבר גדול, אך גם יצרה הזדמנויות חדשות בעולמות התוכן החינוכי - לימודי בקרב בתי הספר היהודים בתפוצות. כך למשל, בעקבות חוסר יכולתם של בתי הספר היהודיים בעולם לפתוח את שעריהם השנה והמצוקה נוכח הצורך במעבר ללמידה מרחוק, העביר משרד התפוצות, בהובלת שרת התפוצות, עומר ינקלביץ', את כל התוכן הלימודי שמספק משרד התפוצות למורים ולתלמידים, לפעילות מקוונת.

מינוף יתרונות הפלטפורמה הדיגיטלית והעברת פעילויות הפרויקטים של המשרד בתחומי החינוך הפורמלי והבלתי פורמלית אחה"צ לרשת האינטרנט, הגדיל מסתבר את היקף החשיפה לתכנים הללו. הפעילות המקוונת כוללת עולמות תוכן רחבים בניהם תרבות, יהדות וזהות יהודית.

לדברי השרה ינקלביץ', "מחויבותנו כמדינת ישראל היא לדאוג לאחינו היהודים בעולם, בפרט כעת, כשקהילות רבות נפגעו קשות במשבר הקורונה. משבר הקורונה אתגר אותנו למצוא פתרונות יצירתיים וחדשניים כדי לשמור על רצף העברת התכנים, על שיגרת הלימודים והחיבור לקהילה היהודית ולמדינת ישראל. החלטנו להעביר את כל הפרויקטים הלימודיים והחינוכיים שלנו לרשת האינטרנט ובכך לאפשר למורים, למדריכים והתלמידים בגילאי בית הספר, לשמור על רצף פעילות ונגישות גבוהה לחומרי ההדרכה והלימוד".