שי קלפר
שי קלפרצילום: דובר צה"ל

טקס הקמת מרכז הכשרות היסוד התקיים היום (חמישי) במחנה "בר לב" במעמד מפקד פיקוד ההכשרות והאימונים אלוף מוטי ברוך, מפקד זרוע היבשה אלוף יואל סטריק ומפקד מרכז הכשרות היסוד תת-אלוף שי קלפר.

הקמת מרכז הכשרות היסוד מהווה אבן דרך משמעותית בתכנית הרב-שנתית 'תנופה'. במסגרתה, אוחדו לראשונה תחת קורת גג אחת כל בסיסי ההכשרה החייליים - בית הספר לשיריון בבסיס שיזפון, בית הספר לתותחנות בבסיס שבטה, בית הספר להגנת הגבולות בבסיס סיירים, בית הספר להנדסה צבאית במחנה צוקי עובדה וחטיבה 828 בבית הספר למקצועות החי״ר.

יעוד מרכז הכשרות היסוד הוא להכשיר לוחמים ומפקדים מכלל החילות לניצחון במלחמה הבאה. המרכז אמון על פיתוח ויישום כלל ההכשרות הראשוניות של החייל - בשלב הטירונות, שלב האימון המתקדם ותפקידי הפיקוד הזוטר בחילות היבשה השונים. בין מטרותיו, להוות כתובת ומוקד ידע רחב בתחום ההכשרות, וליצור שפה משותפת ולמידה הדדית בין החילות השונים.

לצד המרכז תוקם מפקדה אשר תעניק סיוע מנהלתי להכשרות השונות, ותטייב אותן באמצעות מענה לוגיסטי משופר.

ההקמה מיישמת הלכה למעשה את תפיסת התמרון הרב-מימדי והרב-חילי שבתכנית הרב-שנתית ׳תנופה׳, גם במסגרת הכשרת הלוחמים הראשונית. מהלך זה עתיד לחזק את המוכנות והכשירות של לוחמי צה״ל למערכה הבאה.

מפקד זרוע היבשה, אלוף יואל סטריק: ''הקמת המרכז זה אירוע חשוב בעיני והיא כחלק מעיקרון שטבענו בשנים האחרונות של הטובים והמצוינים להכשרה ובאמת יש פה חבורה של מפקדים איכותיים. הלכנו למהלך של הקמת המרכז כי רצינו לחבר את הפוטנציאל של המפקדים האיכותיים בבתי הספר, להסיר את המחיצות ולהפוך את ההכשרה הטובה בבתי הספר שלנו למצוינת''.

מפקד מרכז הכשרות היסוד הנכנס, תא״ל שי קלפר, אמר בטקס: "מאפייני שדה הקרב בעידן המודרני השתנו וגם אופן ההכשרה עבר שינוי מאז הקמתו של צה״ל, אך טבע המלחמה וחשיבותו של הלוחם והמפקד ומעל הכל הדרישה לניצחון לא השתנו ואף התעצמו.

"כמו אז כך גם היום או אולי יותר נכון לומר שהגיע הזמן לייחד ולרכז את הכשרות היסוד של הלוחם והמפקד. בכוחו של מהלך זה של הקמת מרכז הכשרות היסוד של זרוע היבשה להביא בשורה לצהל על ידי מיקוד הכשרות היסוד, שיפור איכותם והעצמת לוחמי ומפקדי ההכשרה. בראי שיפור המוכנות למלחמה ולקרב", סיכם קלפר.