אלחנן גלט
אלחנן גלטצילום: מירי צחי

מנכ"ל רשת ישיבות ואולפנות "בני עקיבא" אלחנן גלט מתייחס בראיון לערוץ 7 למחלוקת סביב פתיחת מערכת החינוך.

"יש חילוקי דעות בין המומחים, אבל חשוב יותר להבהיר כמה הנחות יסוד: מערכת החינוך היא הרבה יותר מאשר פתרון בייביסיטר שנועד לאפשר להורים ללכת לעבודה. אנחנו משתדלים בלמידה מרחוק, אבל אין תחליף למפגש הנדרש בין התלמידים לבין עצמם ובין התלמידים לבין המחנכים והמורים שלהם".

משום כך, אומר גלט, "יצאתי בקריאה מעומק הלב לשים את מערכת החינוך בראש סדר העדיפויות. אני לא נכנס לויכוחים הפוליטיים והמקצועיים, אבל יש אפשרות למתווה בקפסולות, בימי למידה מדורגים לפי הגילאים השונים, להפעיל כיתות וקמפוסים וללמוד כמה שיותר נורמאלי. התלמידים זקוקים נואשות למערכת הזו שהיא לא רק לימודים אלא מפגש חינוכי מהמדרגה הראשונה".

לטעמו של גלט המקפצה לחזרה לשגרת מערכת לימוד היא בראש ובראשונה תנופת החיסונים בישראל: "כיוון שעשו מהלך גדול של חיסונים לצוותים ולתלמידים המבוגרים יותר, ניתן, לאחר היערכות של יום או יומיים, להפעיל את המערכת. חשוב מאוד להפעיל כיתות י"א י"ב והגיל הרך, אבל שכחנו את תלמידי חטיבות הביניים ואת גיל הביניים. צריך להפעיל אותם בין אם בלמידה מדורגת של יומיים או שלושה בכיתות מחולקות בקפסולות, להקפיד שרק מורים שעברו חיסון ייכנסו למוסדות וללמד".

גלט מספר על "מבצע בזק", שקיימה רשת בני עקיבא "ובו 75 אחוזים מהמורים עברו חיסון. זה משדר מסר שמורים צריכים להתחסן כדי ללמד. החינוך והערכים שנותנים בריאות נפש לתלמידים ולתלמידות לא פחות חשוב מטיסות לחו"ל ומקניונים שאני לא מזלזל בהם, אבל מרגע שאין סגר צריך להפעיל כל מאמץ במגבלות הללו של חיסון מורים וקבוצות קטנות".

באשר לאופן בו נכון לבצע את מהלכי החזרת המערכת לשגרה אומר גלט כי "דרוש ניהול מלמעלה מצד משרד החינוך. הרשויות המקומיות צריכות להיות מעורבות יותר. אחרי ובהתאם להנחיות הקורונה עקרוניות אנחנו יכולים לנהל את העניין. ילדים לא פוגשים חברים, הם מסתובבים במקומות אחרים וגם שם יש הדבקה. אין ואקום. בזכות החיסונים ניתן להפעיל גם מערכת חינוכית מדורגת".

גלט מחדד ומדגיש: "מערכת החינוך חשובה לא פחות ממערכת הביטחון ולתפיסתי היא חשובה יותר ממערכת הביטחון. המורים במערכת החינוך אצלנו בישיבות ואולפנות בני עקיבא ובמקומות אחרים הם מנהיגים מדהימים שבאים מכל הלב ללמידה מרחוק, אבל הם יכולים להיות הרבה יותר מזה, הם חוסנו בקצב מדהים כי הם רוצים לפגוש את התלמידים שלהם ולזה צריך לשאוף".