אורניום
אורניוםצילום: איסטוק

איראן מפרה את הסכם הגרעין, וכעת יש לכך אישור גם מהסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית.

בהודעה של הסוכנות נמסר כי איראן מחזיקה כעת בכמות של 2105 ק"ג של אורניום מועשר, מעל פי עשרה מהכמות שהוסכמה במסגרת הסכם הגרעין עם המעצמות בשנת 2015.

על פי ההסכם מותר לאיראן להחזיק במלאי אורניום מועשר במשקל של עד 202.8 ק"ג. ההודעה של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית מגיעה לאחר שאיראן העניקה לפקחי הסוכנות גישה לאחד משני אתרי הגרעין החשודים לשעבר.

ראשי הסוכנות הודיעו כי הפקחים יקחו דגימות מהאתר השני בהמשך החודש. בשנה שעברה איראן החלה להתכחש במכוון ובאופן פומבי להתחייבויות עליהן חתמה במסגרת הסכם הגרעין שנחתם בשנת 2015 על ידי איראן, סין, צרפת, גרמניה, רוסיה, בריטניה וארה"ב.

במסגרת ההפרות הודיעה איראן כי תחל להעשיר אורניום בכמויות ורמות גבוהות יותר מהמוסכם, אם כי רק ברמות העשרה הרבה מתחת לנדרש לייצור פצצת אטום. המהלך של איראן בא כנקמה כנגד הסנקציות האמריקניות שהוחזרו על ידי הנשיא טראמפ לאחר שהודיע כי החליט לנטוש את הסכם הגרעין.

בשבוע שעבר הודיעה איראן כי הסכימה "מתוך רצון טוב" לאפשר לפקחי הנשק לגשת לאתרים החשודים "על מנת לפתור נושאים בולטים הקשורים לאמצעי הגנה גרעיניים".

הסוכנות לאנרגיה אטומית מתחה ביקורת על איראן לאחר שלטענת ראשי הסוכנות השלטונות בטהרן סירבו לענות לשאלות אודות חומר גרעיני בלתי מוכרז ופעילויות הקשורות לגרעין בשני האתרים, ושללה גישה אליו מפקחי הסוכנות.

בהצהרת הסוכנות לאנרגיה אטומית נמסר כי "איראן סיפקה לפקחי הסוכנות גישה לאתרים על מנת לקחת דגימות. הדגימות ינותחו על ידי מעבדות שהן חלק מרשת הסוכנות לאנרגיה אטומית".