מבנה ישיבת חכמי לובלין בפולין
מבנה ישיבת חכמי לובלין בפוליןיוני קמפינסקי

העיר לובלין במזרח פולין, שזכתה בעבר לכינוי "ירושלים של פולין" לאחר ששליש מאוכלוסייתה היתה יהודית, תקיים בימים הקרובים את המהדורה הראשונה של "פסטיבל תרבות יהודית" ובמסגרתו תתקיים בעיר סדרת אירועים לזכר התרבות היהודית שהיתה ונעלמה.

הפסטיבל יחל מחר (שלישי) ויפתח בקונצרט חזנות עם החזן יוני רוזה שיתקיים בבניין ישיבת חכמי לובלין.

במהלך הפסטיבל שיימשך עד יום ראשון הקרוב, יתקיים גם טקס לזכר היהודים שנרצחו במחנה הריכוז וההשמדה מיידנק, בו יקח חלק הרב הראשי של פולין מיכאל שודריך, שלאחר מכן גם יקיים מפגש פתוח עם אורחי הפסטיבל בישיבת חכמי לובלין.

בנוסף יכלול הפסטיבל החדש גם הצגות תיאטרון, הרצאות על החיים היהודיים בעבר וכיום, קונצרטים של מוזיקה יהודית, מפגשים בנושאי יהדות וביקור בבית העלמין היהודי בלובלין.

"אנו רוצים להראות את ההיסטוריה של העיר שלנו ואת הרב-תרבותיות שלה גם על ידי הזכרת התרבות והחיים של אותו שליש מתושבי לובלין שאינם עוד איתנו כאן", אמר ראש עיריית לובלין קשישטוף ז'וק. מארגני הפסטיבל אמרו כי "הפסטיבל ימלא את החלל הריק שהותירו הרובע היהודי לשעבר בלובלין".

לפני מלחמת העולם השנייה מנתה הקהילה היהודית בלובלין כ 43,000 איש והיוותה שליש מאוכלוסיית העיר. הרובע היהודי נמתח סביב טירת לובלין בקצה העיר אז. במהלך המלחמה הקימו הגרמנים גטו ממנו נשלחו התושבים היהודיים בעיקר למחנה ההשמדה בלז'ץ, שם נרצחו.

בשנת 1941 הקימו הנאצים את מחנה הריכוז וההשמדה מיידנק בסמוך לעיר, וכיום הוא משמש כמוזיאון לזכר השואה. הגרמנים הרסו את הרובע היהודי בלובלין והוא מעולם לא נבנה מחדש לאחר מכן.