מתחם ביל"ו
מתחם ביל"וצילום: Yossi Aloni/Flash90

שב"כ חשף וסיכל בשבועות האחרונים פיגוע הנחת מטען חבלה בשטחי ישראל באכוונת חמאס רצועת עזה ובמעורבות אזרח ישראלי.

המחבל מחמוד מקדאד, אזרח ישראלי כבן 30, בדואי תושב שגב שלום, גויס על ידי אנשי הזרוע הצבאית של חמאס לטובת איסוף מודיעיני ביטחוני בשטחי הנגב ובשלב שני, בחודשים האחרונים הונחה והוכשר לבצע פיגוע הנחת מטען חבלה בשטחי ישראל.

מקדאד, בן לאם בדואית -ישראלית ואב שמוצאו מרצועת עזה, נשוי לאישה תושבת רצועת עזה ומחלק את חייו בין שגב שלום בנגב לרפיח ברצועת עזה תוך מעבר תדיר במעבר ארז.

מחמוד קדאד
מחמוד קדאדתקשורת שב״כ

יחד עמו נעצרו 9 בני משפחה ומכרים נוספים, מרביתם תושבי שגב שלום, בחשד למודעות ומעורבות בתכנון הפיגוע. בין העצורים אחיו של מחמוד, אחמד מקדאד, כבן 32, תושב שגב שלום.

תשתית החמאס פעלה לגיוסו של מחמוד מקדאד כסוכן מטעם חמאס, תוך ניצול יכולתו לנוע בין ישראל לרצועה על רקע משפחתי ("משפחה חצויה").

הדבר הקל על הזרוע הצבאית של חמאס לגייס את מחמוד ולקיים עמו מפגשים פרונטליים בעזה, ובמקביל העניק להם נגישות ייחודית ואיכותית לשטחי ישראל.

עוד עלה בחקירה בשב"כ כי מחמוד הסכים לפעול בעבור חמאס כבר בסוף שנת 2019, ובמסגרת זו אסף מודיעין וביצע תצפיות על אתרים שונים במדינת ישראל, לרבות מסירת מידע בדבר מיקומים שונים של מערכת כיפת ברזל בישראל. בחודשים האחרונים, עת שהה מחמוד ברצועת עזה וטרם כניסתו האחרונה לישראל, עבר הכשרות מטעם חמאס להרכבת מטען והונחה להוציא לפועל פיגוע הנחת מטען.

מאז נכנס לישראל ביוני 2020 רכש מחמוד תחמושת והחל בהרכבת המטען כפי שתודרך ברצועה. במקביל, חיפש אחר מיקום לביצוע הפיגוע תוך שעומד בקשר חשאי-מבצעי מול מפעילו בעזה. היעד שנבחר הוא תחנת אוטובוס בצומת ביל"ו.

אחיו של מחמוד, אחמד, היה שותף סוד לקשר מול חמאס ולכוונותיו של אחיו להוציא לפועל פיגוע ולא נקט באמצעים למנוע את מימוש הפיגוע. בנוסף, עולה כי היה שותף עם מחמוד במשימת איסוף מידע על כיפות ברזל שקיבל מחמאס. בני משפחה נוספים, סייעו בהשגת רכיבים שנועדו להרכבת המטען ואמצעי לחימה נוספים.

חלקי המטען
חלקי המטעןתקשורת שב״כ

בשב"כ מציינים כי "מדובר בסיכול פיגוע ובחקירה משמעותית השופכת אור נוסף על פעילותה של תשתית טרור מטעם חמאס ברצועה, אשר נחשפה כבר בתחילת 2020 במסגרת מעצריהם של סוכנים נוספים, בעלי אזרחות ישראלית (רג'ב דכה, ראמי עמודי ואיה חטיב) וממשיכה לפעול לגיוס אזרחים ישראלים לטובת משימות ריגול ומימוש פיגועים בשטחי ישראל".

לדברי גורם בכיר בשב"כ: "מדובר בעדות נוספת למאמצים שמשקיעה הזרוע הצבאית של חמאס ברצועה בהקמת תשתיות טרור בישראל, זאת כחלק מפעילות שיטתית ורחבה הפועלת מול איו"ש וישראל ומעידה על האסטרטגיה אותה ממשיכה הנהגת חמאס להוביל כדי לערער את היציבות באזור, זאת על אף ובמקביל למאמצי הסדרה שמתקיימים כל העת".

היום יוגשו ע"י פרקליטות מחוז דרום כתבי אישום כנגד מחמוד ואחמד לבית המשפט המחוזי בבאר שבע המייחסים להם עבירות ביטחוניות חמורות.