אלול בשביל
אלול בשבילצילום: יגאל הרוניאן

עבור רובנו מספיק להגיד את המילה "אלול" בשביל קונוטציות תורניות, זה יכול להיות ישיבה או מדרשה, בתי כנסת או שופר, אבל הכיוון יהיה מאוד ברור. ב'אלול בשביל' בחרו לקחת את זה לזווית טיפה שונה.

"אנחנו חיים את החיים שלנו מתוך סט של אמונות והבנות" אומר לנו יגאל הרוניאן, ממארגני תכנית 'אלול בשביל', "אמונות על העולם, הבנות על עצמנו. הבעיה היא שיש פער בין התפיסות האלו, שמושתתות בעיקר על מוסדות חינוך ומקומות בהם עברנו, לבין החיים אותם אנו חיים בפועל".

"את אלול בשביל הקמנו בדיוק בשביל זה, בשביל לגעת במקומות שבדרך כלל אנחנו לא מתעסקים בהם. בן אדם מגיע לשלב בוגר בחייו כשהיסודות עוד לא לגמרי ברורים לו, הוא מרגיש את הצורך, אבל אין לו לא את הזמן ולא את הכלים לעשות את ההתבוננות המורכבת הזו".

אלול בשביל
אלול בשבילצילום:יגאל הרוניאן

מאחורי המילים הגבוהות, יגאל מתגלה כאדם מעשי מאוד שמסביר בפירוט על שלושת הכלים שמרכיבים את התכנית שלהם:

ראשית, ההליכה. 'אלול בשביל' כשמו כן הוא – אלול בשביל ישראל. את חודש אלול מתחילים בתל דן, הולכים ברגל ומשחררים קצת את החשיבה ומסיימים בירושלים ממש לפני ראש השנה. "זו גם חוויה וגם משהו שמאפשר לנו קצת יותר פתיחות וכוחות".

שנית, התכנים. לכל יום יש נושא משלו, כשכל בוקר מתחיל בחברותא על טקסט מגוון כלשהו החל ממקורות היהדות ועד לפילוסופיה מודרנית, בצהריים עושים איזו סדנה יותר פעילה, ובערב מביאים מרצה חיצוני כשהכול כמובן מלווה בכתיבה אינטנסיבית במחברת.

ולבסוף, הקבוצה. "בקבוצה יש דואליות כי היא גם זו שמאפשרת את הכיף, אבל גם זו שמאפשרת לעבור תהליך עמוק ולהיפתח. מדהים לראות איך אנשים לא הכירו עולמות שלמים באותה מדינה בה הם חיים, ופתאום הם פוגשים ונפתחים".

"לפני שנה הייתי אחרי שנתיים אינטנסיביות של לימודים ועבודה" מספר לנו מתניה, בוגר התכנית, "והרגשתי צורך במנוחה וחופש על מנת לאגור כוחות להמשך הלימודים. לימוד זה אמנם דבר שמעניין אותי, אבל תכנית אלול שמתעסקת רק בלמידה הייתה כבדה עלי מידי כי הייתי צריך גם את החופש ולא רק את הלמידה".

אחד הטקסטים
אחד הטקסטיםצילום:יגאל הרוניאן

"כשנתקלתי במודעה על תוכנית אלול בשביל זה היה נראה לי השילוב המושלם בין למידה, העמקה ותוכן לבין חופש, טיול, חברים וניקוי של הראש מהלימודים והעבודה. התוכנית עלתה מעל לכל הציפיות, נהניתי בטירוף, עברתי תהליך משמעותי מאוד ואני כ"כ שמח שהגעתי לתכנית".

מאז שהשתתפתי בתכנית עברה שנה" מסכם מתניה, "ואני שמח ממש על ההשתתפות, על האנשים הטובים שפגשתי וגם על התהליך שעברתי. עד היום אני שומר על קשר עם חברים מהתוכנית, מבלה איתם, לומד איתם, ומרגיש שיש בינינו קשר עמוק וחזק בזכות החוויה העוצמתית והחזקה שעברנו יחד".

"ההשפעה של התכנית על אנשים היא מאוד גדולה" מסכם גם יגאל, "גם מבחינת עומק התובנות וגם מבחינת הכיוון בחיים. חשבון נפש זה משהו שאנשים צריכים לעשות באופן מובנה, כי התועלת שיוצאת מזה היא משנת חיים".