הרב מרקוביץ' וחבר הפרלמנט אלכסנדר קוניצקי
הרב מרקוביץ' וחבר הפרלמנט אלכסנדר קוניצקיצילום: יבגניה וודולזסקיאה

אות הכבוד של הפרלמנט האוקראיני (ורחובנה ראדה) הוענק אמש (שני) באופן רשמי לרב יונתן מרקוביץ', הרב הראשי של קייב.

זוהי הפעם הראשונה בהיסטוריה של המדינה שאיש דת יהודי מקבל את האות הרשמי של הפרלמנט. האות מוענק מדי שנה לאנשי רוח, תרבות, מנהיגים חברתיים ומדענים שתרמו תרומה מיוחדת למדינה ולעם האוקראיני.

האות היוקרתי הוענק לרב בעבור פעילות רבת שנים למען כלל אזרחי המדינה והקהילה היהודית באוקראינה; יוזמי הענקת האות הם יו"ר הוועדה הפרלמנטרית "ישראל-אוקראינה" חבר הפרלמנט אלכסנדר קוניצקי ויו״ר הפרלמנט האוקראיני דמיטרי רזומקוב.

בטקס שהתקיים במתכונת מצומצמת בצל מגפת הקורונה השתתפו בכירי הקהילה היהודית וגם חברי הפרלמנט אלכסנדר קוניצקי, אלינה זגורויקו, ודים סטרונביץ' ולריסה בלוזיר. הראשון לציון הגאון הרב יצחק יוסף, שר הפנים הרב אריה דרעי, השר לשירותי הדת יעקב אביטן, ראש העיר ירושלים משה ליאון שלחו ברכות מצולמות.

במהלך הטקס ציינו חברי הפרלמנט את התרומה המיוחדת של הקהילה היהודית בראשות הרב מרקוביץ' למאבק במגפת הקורונה ואת הסיוע שהוא מעניק ליהודים המגיעים מדי שנה לאומן.

בחודשים האחרונה יצאו אנשי הקהילה היהודית בקייב בקמפיין נרחב שכלל סיוע בחבילות מזון (יותר מ-1000 חבילות בחודש) לפנסיונרים הסובלים ממצוקה כלכלית וכן להעלאת המודעות למצוקתם של בני הגיל השלישי שכלל קריאה לבני המשפחה ליצור קשר עם הסבים והסבתות שלהם שבתקופה הקשה הזאת סובלים מבדידות.

הרב יונתן מרקוביץ', רבה הראשי של בירת אוקראינה ושליח הראשי של חב"ד קייב, נודע גם בזכות פעילותו למען אנשי הקהילה המקומית ועזרתו ליהודי העולם המגיעים מדי שנה לאומן. כך לאחרונה, כשמאות חסידי ברסלב שנחתו לפני שבת בנמלי תעופה באוקראינה עוכבו בגלל האיסור על כניסת זרים למדינה, ביקש הרב מרקוביץ' משר הפנים האוקראיני לאפשר את כניסתם באופן חריג ונענה בחיוב ע"י השר.

לצד האות של הפרלמנט, לפני כשבועיים, ביום העצמאות האחרון של אוקראינה קיבל נשיא המדינה ולדימיר זלנסקי את החלטה להעניק לרב יונתן מרקוביץ' את עיטור הכבוד של הנשיא, העיטור הגבוה ביותר של אוקראינה.