מחקר חדש מביך את חברות הטבק והעישון

חוקרים טוענים כי חברות טבק מנצלות פרצות רבות בחוק בתקופת הקורונה, "כדי להמשיך ולמכר דור חדש של מעשנים".

אורלי הררי , י"ט באלול תש"פ

אילוסטרציה
אילוסטרציה
צילום: iStock

מחקרים שפורסמו לאחרונה מצביעים על כך שככל הנראה עישון מהווה גורם סיכון לתחלואה קשה ולתמותה מנגיף הקורונה.

ידוע בוודאות כי העישון הינו גורם סיכון עצמאי למחלות רקע רבות כגון מחלת ריאות כרונית, מחלת לב, סוכרת וסרטן, שכולם מעלים בפני עצמם את הסיכון לתחלואה קשה בנגיף ה-COVID-19. אלא שעד כה, זה לא גרם לשינוי של ממש בדפוסי הפעולה של חברות הטבק והעישון.

מחקר חדש אותו הובילה דר' יעל בר-זאב, מבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטה העברית והמרכז הרפואי הדסה, יחד עם פרופ' חגי לוין, מציג ממצאים חדשים ומדאיגים לפיהם חברות הטבק והעישון מנצלות כל פרצה קיימת בלשון החוק כדי להמשיך לשווק את המוצרים הממכרים שלהן ולמכר דור חדש של ילדים ובני נוער, דווקא בתקופה הנוכחית.

המחקר פורסם לפני מספר ימים בעיתון המדעי המוביל בעולם לחקר המלחמה בטבק “Tobacco Control” תחת הכותרת "Tobacco legislation reform and industry response in Israel".

התיקון לחוק שנכנס לתוקף ב-8 בינואר השנה כלל, בין היתר, איסור הצגת מוצרי עישון בנקודות המכירה וחובת מכירת חפיסות עישון אחידות ללא סימני מיתוג ולוגו. המטרה העיקרית של צעדים אלו הינה למנוע מילדים ובני נוער להיחשף, כלל הניתן, לשיטות השיווק והפרסום האגרסיביות של חברות הטבק והעישון, ולמנוע את החשיפה שלהם למוצרים אלו ככל הניתן, והתמכרות אליהם על כל השלכותיה החברתיות, הכלכליות והבריאותיות.

החוקרים מצאו כי חברות הטבק והעישון ניצלו פרצות קיימות בחוק הישראלי, ואת היעדר מנגנון האכיפה שלא הוגדר בחוק, כדי להמשיך לפרסם ולשווק באגרסיביות את מוצריהם. כך, הן סיפקו ארונות ייעודים לנקודות המכירה - מפוארים, מושכים את העין, לא סגורים הרמטית (כך שהמוצרים נראים בצורה מסוימת גם מקדימה וגם מהצד), הכוללים שלטים גדולים בהם כתוב "כאן מוכרים מוצרי טבק" ועוד. בצורה כזאת, המשיכו בני נוער וילדים להיחשף לקיומם של המוצרים בנקודות המכירה.

בנוסף, חברות הטבק והעישון מסוימות ניצלו את החרגת העיתונות הכתובה מאיסור הפרסום, להמשיך למתג ולבדל את המוצרים שלהן למרות חובת קיומן של החפיסות האחידות. לדוגמה, אחת החברות פרסמה במודעות שלה בעיתונות סימני מיתוג של המוצרים שלה, כולל תמונה של חפיסה מוקטנת (לא בפורמט הנדרש של חפיסות אחידות) ברקע המודעה.

לדברי דר' יעל בר-זאב שהובילה את המחקר "ממצאים אלו ממחישים שחברות הטבק והעישון לא יבחלו בשום אמצעי כדי להמשיך ולמכר דור חדש של מעשנים, ולנצל פרצות קיימות בחוק ואת היעדר האכיפה. דו"ח שר הבריאות שפורסם לאחרונה, ויעלה לדיון מחר בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות ביום שלישי הקרוב, מוכיח את אזלת היד של מדינת ישראל בטיפול בעישון, שכן שיעור המעשנים נשאר יציב מזה כעשור, סביב ה-20%.

''אנו קוראים לשר הבריאות, ח"כ יולי אדלשטיין, ומנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, לפעול בנחישות ובמהירות נגד המשך השיווק והפרסום של מוצרים אלו, על ידי תיקון הליקויים הקיימים בחוק, כולל הגדרת מנגנון אכיפה ברור, ביטול החרגת העיתונות הכתובה, והוספת אזהרות בריאות הכוללות תמונות של נזקי העישון לחפיסות האחידות", הוסיפה בר זאב.