חייל אמריקני לצד הרחפן
חייל אמריקני לצד הרחפןXTEND

יחידת המחקר והפיתוח משרד הביטחון, יחד עם חברת XTEND הישראלית וגוף המאבק בטרור של משרד ההגנה האמריקאי (CTTSO), השיקו פיילוט מבצעי שיבחן שימוש במערכת Skylord להגנה על כוחות של צבא ארה"ב.

הפיילוט יוצא לדרך בתום עבודת מחקר ופיתוח משותפת של הגופים והוא אחד משיתופי הפעולה החדשניים בין משרד הביטחון והמקבילים האמריקאים.

כתוצאה משיתוף הפעולה ההדוק בין יחידת המו"פ וה-CTTSO, המערכת פותחה בהתאם לצרכים המבצעיים הקונקרטיים של יחידות צבא ארה"ב. יכולותיה כוללות תפעול קל ואינטואיטיבי ע"י הלוחמים, ללא תיאומים מורכבים. לאחר שבחן במשך כשנה את יכולות המערכת, החליט ה-CTTSO לערוך פיילוט מבצעי שבמהלכו ייבדק התפקוד בשטח של כמה עשרות מערכות Skylord.

מערכת Skylord מצוידת בממשק של "מציאות מורחבת", המורכב על רחפן ומאפשר למפעיל לשלוט עליו מרחוק ובכך ליירט איומים אוויריים שונים – בעיקר רחפני אויב. גרסה קודמת של המערכת כבר שימשה בהצלחה בהתמודדות עם איומים של ארגוני טרור בגבול עזה.

את הממשק של המערכת פיתחה חברת XTEND, והוא מאפשר למפעיל הרחפן לחוש את השטח "דרך עיני הרחפן" ולמעשה לחוות את המתרחש כאילו הוא נמצא שם, מבלי לסכן את חייו. מעבר לזיהוי האיומים וליכולת להתגונן מפניהם, המערכת מאפשרת גם הפעלה מרחוק של מטע"דים (מטענים ייעודיים לרחפנים ומל"טים).

ראש ענף כטב"ם ורחפנים ביחידת המו"פ במפא"ת, סא"ל מנחם לנדאו: "שיתוף הפעולה הזה מטמיע יכולות טכנולוגיות חדשניות הלקוחות משדה המציאות הרבודה ועולם הגיימינג. אנו מצפים להרחבת שיתוף הפעולה עם עמיתינו ב- CTTSO ולהמשך פיתוח טכנולוגיות מתקדמות כדי להגן על כוחותינו ולהגביר את יכולותיהם המבצעיות".

מנכ"ל Xtend, אביב שפירא: "המערכת שפיתחנו היא אחת ממיירטי הרחפנים הקינטיים המתקדמים בעולם. אנחנו נרגשים מההזדמנות שניתנה לנו לקחת חלק בשיתוף הפעולה המבצעי החשוב הזה, שיעזור להגן על חייהם של חיילי צה"ל והצבא האמריקאי בשדה הקרב״.