לומדים ומתנסים
לומדים ומתנסיםצילום: מכללת הרצוג

דווקא היום, יותר מאי פעם, נראה שאין תחום שאנו זקוקים לו יותר מאשר תחום המחקר המדעי.

"כשהחל פרק הקורונה בחיינו, ונאלצנו להיכנס למתכונת זום, הרגשתי בקרב תלמידיי צימאון לידע ורצון לשמוע ולהבין", מספרת רבקה איטח מורה למדעים בחט"ב, בוגרת תואר ראשון בהוראת המדעים ממכללת הרצוג וכיום לומדת לתואר שני במדעי החיים באוניברסיטת בר-אילן.

"באותם ימים קיימנו שיעורים על הקורונה ולמדנו מה ההבדל בין וירוס לנגיף, מהי הבדיקה שעורכים על מנת לאתר חולים, כיצד מתבצעת הדבקה ואין מנטרלים וירוסים. למדנו מהו מחקר ואיך עורכים ניסוי. הייתה סקרנות גדולה. התלמידים שיתפו פעולה, רצו להבין וגם למדו חשיבה ביקורתית על נתונים. פתאום מקצוע שהיה נחשב אולי לשולי, הפך לאטרקטיבי מאוד. ההבנה שידע שווה כח היא חזקה ומשמעותית. עם פרוץ המגיפה היתה פאניקה רבה ותלמיד שהצליח להסתכל על נתונים בצורה יותר מפוכחת בזכות הלמידה, נתרם מכך מאוד", אומרת איטח.

"כשאני נכנסת לכיתה, ובפרט השנה - בצורת הלימוד המקורית הכוללת הן מפגשים פרונטליים והן שיעורים מקוונים רבים, אני מקווה להעניק לתלמידים שלי את אהבת הידע והמחקר", מוסיפה איטח. "יש בעיניי ערך עליון בהענקת כלים לנתח נתונים מושכל. חשיבה מדעית היא מתנה בעידן שלנו ותתרום לתלמיד גם אם הוא לא ימשיך להעמיק בתחומי המדע. והכי חשוב- לא לכבות את האש של התלמיד. כשהמורה מעביר את הנושא עם אהבה ותשוקה לתחום- זה משהו שעובר לתלמיד ופותח לו את הראש".

להרשמה לשנה הקרובה לחצו כאן

גם ד"ר מרב סיאני, ראשת החוג להוראת מדעים במכללת הרצוג וחוקרת במחלקה להוראת המדעים במכון ויצמן מאמינה שהמפתח לגידול דור המדענים הבא טמון במורים שלהם. "מקצוע ההוראה הוא תמיד בעל ערך של שליחות. בתי הספר מגדלים את דור המדענים הבא והזרעים לכך ניטעים בשלבים מאוד מוקדמים. חטיבות הביניים הן נקודת ציון חשובה בפיתוח הסקרנות בתחומים המדעיים.

יש חשיבות עצומה למורה שמצליח לחבב את המקצועות הריאליים על תלמידיו. הסטודנטים שמגיעים ללמוד אצלנו הם סקרנים בעצמם ורואים עצמם כמשפיעים על דור העתיד של מדעני המדינה. מערכת החינוך כיום, משוועת למורים משמעותיים למדעים. יש מחסור אדיר במורים צעירים בתחום ולכן השליחות גדולה פי כמה".

"הסיבה היחידה להיות מורה היא שליחות- הרצון להפוך את החברה לטובה יותר", מסכימה איתה איטח. "ציונים והעברת החומר הם לא הדבר המרכזי בעיניי. אני פוגשת בכל יום בכיתות ילדים שרק רוצים שיאמינו בהם. אני מאמינה ביכולות של התלמידים שלי להוציא את עצמם לפועל.

בוגרים רבים שלמדו יחד איתי את התואר הראשון המשיכו לתואר שני בכימיה, ביולוגיה ופיזיקה כיוון שהתואר הראשון נותן טעימה מכל העולם הרחב והמגוון של מדעים ומצד שני לא ממאיס את החומר. התנאים בהרצוג גם מאוד נוחים ואיפשרו לי לעבוד כמורה למדעים כבר מהשנה השניה ללימודים ובכך להרגיש את הסיפוק בשלב מוקדם".

בלימודי הוראת המדעים במכללת הרצוג יש ערך מוסף מיוחד, בשל השילוב של תורה ומדע. העיסוק במדעים הוא חלק מתמונת עולמו של האדם המאמין בן זמננו. אנו מתמודדים עם השאלות החדישות המתעוררות הן בתחום האמונה כדוגמת גיל העולם והאבולוציה, והן בשאלות הלכתיות בתחום טכנולוגיות הפריון, חשמל בשבת. כחלק מתפיסת העולם של המכללה, שנוסחה על ידי מייסדה הראשון, הרא"מ ליפשיץ: המורה צריך שיקנה לתלמיד דעת התורה ודעת החיים גם יחד, שלובות זו בזו.

להרשמה לשנה הקרובה לחצו כאן

Additionally, paste this code immediately after the opening tag: