המגנטים שהוצאו מגופו של התינוק
המגנטים שהוצאו מגופו של התינוקצילום: שערי צדק

תינוק בן שנה הובא לחדר מיון ילדים בבית החולים שערי צדק בירושלים, לאחר יממה של חום והקאות. בצילום בטן שנערך לו התברר כי התינוק בלע מספר גדול של כדורי מגנט קטנים.

התינוק הועבר מיד לחדר ניתוח ובפעולה גסטרוסקופית שביצע פרופ' אייל שטייר מהמכון לגסטרואנטרולוגיה ילדים בשערי צדק הוצאו במשך כשעתיים 14 כדורי מגנט מקיבתו של התינוק.

צילום בטן נוסף הראה כי יש כדורים נוספים שכבר התקדמו במערך העיכול לעבר המעי הדק ובפעולה נוספת הוצאו עוד ארבעה כדורי מגנט.

צילום שלישי הראה כי ישנם עוד שני כדורים שכבר התקדמו במעי הדק. לאחר הפרוצדורה הוא הועבר להשגחה ביחידה לטיפול נמרץ ילדים, אך לאור העובדה שלא ניתן היה להוציא את שני המגנטים ובבדיקה וצילום נוספים התברר כי שני המגנטים הנותרים גרמו לחור במערכת העיכול ולמצב מסכן חיים, הוחלט להעביר את התינוק לניתוח דחוף.

בניתוח שבוצע על ידי ד"ר ירון ארמון ד"ר מייקל כוסה וד"ר אורי בליך מהמחלקה לכירורגית ילדים הוצאו שני המגנטים האחרונים והתברר כי הם היו במרחק של כמטר ועשרים (לאורך המעי הדק) אולם בשל המשיכה המגנטית נצמדו אחד לשני ובכך למעשה יצרו חור בדופן המעי וחסימה.

לאחר הניתוח התינוק החלים במהירות ושוחרר אחרי שלושה ימים לביתו במצב מצוין.

פרופ' אייל שטייר סיפר: ''מקרה זה הוא אחד מני רבים של ילדים המגיעים לשערי צדק בשל בליעת גופים זרים. ברוב המקרים הגופים עוברים במערכת העיכול ללא כל סיבוכים אולם יש מצבים בהם הגופים יכולים לגרום לנזק משמעותי. לדוגמא, בליעת בטריות שיכולת להיתקע בוושט ולגרום לנזק בלתי הפיך וגם מגנטים שיכולים לגרום לנזק כמו שנראה בילד זה. בעיקר בימים אלו, בהם יש צורך להישאר בבתים יש צורך בשמירה הדוקה על הילדים, להימנע מרכישת מגנטים מכל סוג שהוא ולהקפיד שאין חפצים קטנים בסביבות הילדים. במקרים שרואים את הילד בולע עצם זר יש להגיע מיד לבית החולים".

ד"ר ירון ארמון: "מגנטיים כדוריים נמצאים במשחקים רבים הקיימים כמעט בכל בית. לצערי, בליעת מגנטים על ידי תינוקות הינה תופעה שכיחה לעיתים שפירה אך עלולה להיות מסוכנת ביותר ואף להביא למצב מסכן חיים כפי שקרה במקרה זה שחייב התערבות ניתוחית מהירה. המגנטים עלולים ליצור חסימה ו/או התנקבות של צינור המעי ובכך עלולים לגרום לזיהום חמור ולסכנת חיים. חשוב להקפיד על הרחקת כל צעצוע מסוכן מפעוטות ובייחוד מגנטים, בטריות וחפצים חדים ובכל מקרה בו עולה חשד יש לגשת מיידית לחדר המיון".