יריב פאר
יריב פארצילום: יוסי זליגר

רגע אחרי ששנת הלימודים נפתחה, ההתרגשות קצת התפוגגה ומאות אלפי תלמידי כיתות ד'- יב' יושבים על הספה עם הפיג'מה ולומדים דרך הזום ואנו, ההורים מתחילים להיכנס לשגרה בעבודה ודי נינוחים שהילדים יושבים בבית ולומדים מהמחשב.

ישנן כמה נקודות שחשוב לשים אליהם תשומת לב כאשר הילדים מבלים שעות מול המחשב ללא השגחה בשעות בהן ההורים בעבודה.

יריב פאר מומחה להגנה ברשת ומנכ"ל קבוצת 'רימון' עושה לכם ההורים סדר איך לדאוג שהזום ייטיב כמה שיותר עם ילדיכם.

1. האינטרנט מלא בהסחות דעת: בשונה משיעור פרונטלי שאין לילד לאן לברוח, במחשב הילד יכול לאבד עניין בשיעור ברגע ולמצוא עצמו במשחק מחשב או אתר אינטרנט לכן חשוב מאוד למזער כמה שניתן את הסחות הדעת מסביב לשיעור בין עם ביטול התרעות כאלה ואחרות על המחשב או סגירה של תכניות אחרות בזמן שילד יושב ללמוד.

2. תקשורת בין אישית גם במחשב- לפני השיעור הראשון השנה לשבת עם הילדים באופן פתוח להסביר כי כל שיח באינטרנט דומה לשיח פנים אל פנים: זה תקף גם על יחס מכבד בין חברי הכיתה, דיבור חברי ונעים וגם בשיח עם אנשים זרים המנסים להתחבב עלינו דרך באינטרנט – להתייחס לזה כאילו פגשנו אדם זר ברחוב – כמו שלא נדבר עם זר ברחוב, לא נדבר עם זרים באינטרנט.

3. אם יש ספק – אין ספק: הרגילו את הילדים, בטח הצעירים יותר לא להתבייש לשאול על כל דבר שהם רואים במחשב. זה דורש ממכם סבלנות אבל ידליק לכם נורות אדומות הרבה לפני שהילד יגיע למחוזות לא חיוביים.

4. 'מעורבות הורית' – לא להתבייש לשבת מאחורי הילד מידי פעם במהלך שיעור זום ולראות את מהלך השיעור, לעיתים הילד יכול להיות קורבן של אלימות מילולית דרך הצ'ט או קבוצת הוואסטאפ מבלי שהמורה תהיה חשופה לכך.

5. חופשי זה לגמרי לבד: ככל הנראה כשהילד ישב מול המחשב ההורים יפנו לעשות מטלות אחרות בין אם משהו בבית או יציאה לעבודה ולכן סביר שרוב הזמן שהילד ישב מול המחשב הוא יהיה ללא השגחה – אל תהססו להשתמש באמצעים טכנולוגיים כמו תוכנות סינון שונות שיאפשרו לכם לפקח איפה ומה הילד עושה מול המחשב