מנדלבליט
מנדלבליטצילום: דוברות הכנסת, איציק הררי

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט מותח ביקורת מרומזת על ראש הממשלה שתקף את הפרקליטות על התנהלותה בפרשת אום אל חיראן.

"בחודש ינואר 2017, נפתחה במח"ש על פי הנחיית פרקליט המדינה דאז, עו"ד שי ניצן, בדיקה מקדימה בנוגע לאירוע הטרגי שהתרחש בעת פינוי היישוב אום אל חיראן, במהלכו נהרגו תושב המקום – יעקוב אבו אל-קיעאן ז"ל, כתוצאה מירי, והשוטר ארז שאול לוי ז"ל, כתוצאה מפגיעת רכבו של אבו אל-קיעאן".

"במסגרת העיסוק בנושא, עלתה בין היתר השאלה אם פגיעתו של המנוח בשוטרים הייתה "פיגוע" או שמא היה מדובר בתאונה לא מכוונת, שנגרמה כאשר למנוח לא הייתה שליטה על הרכב".

"בהחלטתו המנומקת של פרקליט המדינה דאז, מיום 1.5.2018, שלא לפתוח בחקירה פלילית בנוגע לאירוע, נקבע בהקשר זה כדלקמן: 'בחומר שנאסף ישנן אינדיקציות מסוימות, לכאן ולכאן, לגבי נקודה זו. שירות הביטחון הכללי, אשר בין היתר, תחקר את הזירה בשעות הראשונות שלאחר האירוע, החליט שלא להמשיך בחקירת האירוע, תוך שהבהיר, על פי החומר שהיה בפניו באותה עת, כי אין ביכולתו לקבוע אם האירוע האמור היה 'פיגוע' אם לאו. לאחר בחינת מכלול הראיות, דעתי היא כי לא ניתן להכריע בשאלה זו במידה גבוהה של ודאות. מכל מקום, שאלה זו אינה נחוצה להכרעה אם לפתוח בחקירה פלילית נגד מי מהמעורבים, שכן כאמור, אף אם הפגיעה אירעה שלא בכוונה, עקב איבוד שליטה של המנוח על רכבו, עדיין, אין הצדקה לפתוח בחקירה פלילית נגד מי מהשוטרים, אשר פעלו בתנאים מבצעיים לפי הבנתם את המציאות באותו רגע'", הוסיף מנדלבליט.

לדבריו, "הטענה כאילו פרקליטות המדינה קבעה אי פעם כי מדובר ב"מחבל" היא אפוא טענת כזב. היועץ המשפטי לממשלה דוחה בתוקף טענה זו, ובוודאי את הטענה כי הדבר (שכאמור מעולם לא קרה) נעשה חלילה כדי לפגוע בראש הממשלה. לאירוע הטרגי באום אל חיראן ולבדיקה שנעשתה בעקבותיו אין ולא היה כל קשר לראש הממשלה. טענות כאמור הן שקר וכזב, המצאת יש מאין, שכל תכליתן דה-לגיטימציה למערכת אכיפת החוק ולהחלטותיה בעניינו של ראש הממשלה".

לפני כן פרסמה הפרקליטות מכתב חריג הכולל תגובה לנאום ראש הממשלה בנימין נתניהו אתמול שעסק בפרשת הרג יעקוב אבו אל-קיעאן בחאן אל אחמר ובחשדות לטיוח הטיות אצל חוקרי נתניהו, כך דווח בחדשות 12.

"שקר מול אמת - בנאומו של ראש הממשלה אמש, הוצגו עובדות לא נכונות לגבי הפרקליטות. "הטענה לפיה אבו אל-קיעאן הוא מחבל לא נטענה מעולם על ידי הפרקליטות, אלא אך ורק על ידי השר לביטחון פנים דאז וגורמים אחרים", טענו בפרקליטות.

הם הגיבו לדברי ראש הממשלה שאמר אתמול: "אזרח ישראל נהרג, אמרו שהוא מחבל, אתמול התברר שהוא לא מחבל. אתמול התברר שבכירי הפרקליטות והמשטרה הפכו אותו למחבל כדי להגן על עצמם ורק כדי לפגוע בי".

נתניהו טען בנוגע לפרקליט המדינה שי ניצן, "הוא קבר את זה. הוא שלח אימייל בו אמר: 'המפכ"ל אכן פעל באופן שערורייתי אך יש אינטרסים של המדינה שצריך לשקול, זה רק יעשה טוב למי שרוצה ברעת המערכת ודי לחכימא. זה הציטוט. שחור על גבי אימייל'".