אביחי מנדלבליט
אביחי מנדלבליטצילום: נועם מושקוביץ/פול

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, מקיים הערב (רביעי) התייעצויות לגבי הצורך של ראש הממשלה לצאת לנבצרות ולדעתו במצב הנוכחי אין מנוס כמעט מהכרזה על נבצרות, כך נחשף באתר 'הארץ'.

על פי הפרסום, מנדלבליט חושב שנתניהו חייב לצאת לנבצרות, לטענתו בשל השימוש שהוא עושה במעמדו במאבקיו האישיים. לדעת היועץ המשפטי לממשלה, התנהלותו של ראש הממשלה מעלה ניגוד עניינים קשה בין היותו ראש הממשלה לבין מצבו כנאשם בפלילים.

מדובר בשינוי עמדה מהותי של מנדלבליט מדברים שאמר רק בשבוע שעבר. בכנס משפטי טען היועמ"ש כי ראש הממשלה אינו צריך לצאת לנבצרות.

בלשכת היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט מסרו: "במענה לפניות אנו מבהירים, כי עמדתו המשפטית של היועץ המשפטי לממשלה בסוגיית הנבצרות, כפי שנמסרה לבג"ץ וכפי שנמסרה רק לפני מספר ימים בנאום היועמ"ש בטקס פתיחת שנת המשפט - בעינה עומדת. מעבר לכך לא נתייחס לדיונים פנימיים וכל פרסום בעניין זה הוא באחריות המפרסם בלבד".

במסיבת עיתונאים אתמול טען ראש הממשלה כי ההתנהלות של מערכות אכיפת החוק נגדו נקבעת מטעמים פוליטית.

"יש פה חקירות פוליטיות, חקירות שהיו מזוהמות מהרגע הראשון, תפירת תיקים, כשהמטרה היא להפיל ראש ממשלה מכהן", האשים נתניהו.

מוקדם יותר הערב מתח מנדלבליט ביקורת מרומזת על ראש הממשלה שתקף את הפרקליטות על התנהלותה בפרשת אום אל חיראן.

"בחודש ינואר 2017, נפתחה במח"ש על פי הנחיית פרקליט המדינה דאז, עו"ד שי ניצן, בדיקה מקדימה בנוגע לאירוע הטרגי שהתרחש בעת פינוי היישוב אום אל חיראן, במהלכו נהרגו תושב המקום – יעקוב אבו אל-קיעאן ז"ל, כתוצאה מירי, והשוטר ארז שאול לוי ז"ל, כתוצאה מפגיעת רכבו של אבו אל-קיעאן".

"במסגרת העיסוק בנושא, עלתה בין היתר השאלה אם פגיעתו של המנוח בשוטרים הייתה "פיגוע" או שמא היה מדובר בתאונה לא מכוונת, שנגרמה כאשר למנוח לא הייתה שליטה על הרכב".

"בהחלטתו המנומקת של פרקליט המדינה דאז, מיום 1.5.2018, שלא לפתוח בחקירה פלילית בנוגע לאירוע, נקבע בהקשר זה כדלקמן: 'בחומר שנאסף ישנן אינדיקציות מסוימות, לכאן ולכאן, לגבי נקודה זו. שירות הביטחון הכללי, אשר בין היתר, תחקר את הזירה בשעות הראשונות שלאחר האירוע, החליט שלא להמשיך בחקירת האירוע, תוך שהבהיר, על פי החומר שהיה בפניו באותה עת, כי אין ביכולתו לקבוע אם האירוע האמור היה 'פיגוע' אם לאו. לאחר בחינת מכלול הראיות, דעתי היא כי לא ניתן להכריע בשאלה זו במידה גבוהה של ודאות. מכל מקום, שאלה זו אינה נחוצה להכרעה אם לפתוח בחקירה פלילית נגד מי מהמעורבים, שכן כאמור, אף אם הפגיעה אירעה שלא בכוונה, עקב איבוד שליטה של המנוח על רכבו, עדיין, אין הצדקה לפתוח בחקירה פלילית נגד מי מהשוטרים, אשר פעלו בתנאים מבצעיים לפי הבנתם את המציאות באותו רגע'", הוסיף מנדלבליט.

לדבריו, "הטענה כאילו פרקליטות המדינה קבעה אי פעם כי מדובר ב"מחבל" היא אפוא טענת כזב. היועץ המשפטי לממשלה דוחה בתוקף טענה זו, ובוודאי את הטענה כי הדבר (שכאמור מעולם לא קרה) נעשה חלילה כדי לפגוע בראש הממשלה. לאירוע הטרגי באום אל חיראן ולבדיקה שנעשתה בעקבותיו אין ולא היה כל קשר לראש הממשלה. טענות כאמור הן שקר וכזב, המצאת יש מאין, שכל תכליתן דה-לגיטימציה למערכת אכיפת החוק ולהחלטותיה בעניינו של ראש הממשלה".