פנינה תמנו שטה
פנינה תמנו שטהצילום: Noam Revkin Fenton/Flash90

שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו שטה, שנאבקת להעלאתם של הממתינים במחנות באתיופיה, תביא הלילה לאישור הממשלה את העלאתם המידית מאתיופיה של 2,000 עולים חדשים הצפויים להגיע לישראל כבר בשנת 2020.

מיום כניסתה לתפקיד, שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו שטה יזמה וגיבשה מתווה להעלאתם של הממתינים באתיופיה ולסגירת המחנות באדיס אבבה ובגונדר.

הממשלה תאשר את השלב הראשון למתווה השרה, ועד סוף שנת 2020 יגיעו לישראל כ-2,000 עולים. בכך, משפחות רבות בישראל יזכו להתאחד עם יקיריהם לאחר המתנה ארוכת שנים, חלקם אף למעלה מ-15 שנה.

ברקע, מגפת הקורונה שהחריפה את מצבה של קהילת שארית יהודי אתיופיה הממתינים במחנות.

מעדויות של רופאים שחזרו לאחרונה מהמחנות, שם ביצעו בדיקות לממתינים, עולה כי ישנם ילדים ומבוגרים רבים הסובלים מחרפת רעב ונמצאים בתת תזונה קשה ומסוכנת.

השרה פנינה תמנו שטה: "100 ימים לכניסתי לתפקיד שרת העלייה והקליטה ואני נחושה להעלות את הממתינים כולם מאתיופיה ולהוביל לסגירת המחנות. אני מודה לשר האוצר שראה עין בעין איתי את חשיבות הנושא, כמאמר כל המציל נפש אחת כאילו הציל עולם ומלואו".

יו"ר המאבק להעלאת יהודי אתיופיה אורי פרדניק הגיב ואמר כי "כל יום שבו העלייה תמשיך להתעכב - עוד יהודים הממתינים באתיופיה ימותו ויש סכנה אמיתית למשבר הומניטרי בקהילות של אדיס אבבה וגונדר".

"העלאת 2,000 יהודים היא החלטה בצעד הנכון - אך הכרזות היו כבר מספיק והדברים ייבחנו בביצוע. הסוכנות היהודית חייבת באופן מיידי לסייע לקהילה הממתינה שם אחרת האסון שיתרחש ייזקף לחובתה לדיראון עולם".

"חשוב מכל - ממשלת ישראל חייבת לעמוד אחת ולתמיד בהחלטות שקיבלה ולהפסיק את ההתעללות בממתינים ובמשפחותיהם שבישראל", סיכם פרדניק.