טוני בלייר
טוני בליירצילום: רויטרס

שרשרת פגישות חשאיות שקיים במשך שנים עו"ד יצחק מולכו עם שר בממשלת איחוד האמירויות, הן שהניחו את התשתית למיסוד הקשרים בין שתי המדינות, כך מפרסם העיתון 'ישראל היום'.

את הערוץ רקם ראש ממשלת בריטניה לשעבר טוני בלייר, שפעל מאחורי הקלעים. ממקורות יודעי דבר במערכת המדינית. בראיון בלייר אישר את עיקרי הפרטים.

הפגישות התקיימו החל משנת 2015 ועד לפרישתו הכפויה של מולכו ב-2018, אז חדל מלסייע לראש הממשלה בנימין נתניהו בעקבות האשמת השווא כי היה מעורב בפרשת הצוללות.

הפגישות בין מולכו לבין השר האמירתי התקיימו בלונדון, בניקוסיה ובאבו דאבי. בתחילה הן נערכו בהשתתפות בלייר אולם בהמשך, כלשונו, "הקשר קיבל חיים משל עצמו".

השיחות הביאו לחידוש האמון בין המדינות לאחר חמש שנות נתק בשל האשמת ישראל בחיסול אל-מבחוח. במהלך שליחותו מולכו העביר לאמירויות מסרים מטעם נתניהו. בהמשך הובילה התהדקות הקשרים לשיחות טלפון בין נתניהו לבין יורש העצר מוחמד בן זאיד, עד לשתי הפגישות שקיימו ב-2018.

בלייר, בראיון מלונדון, הדגיש כי נכונות ישראל לוותר על מהלך הריבונות יצרה את ההזדמנות לכונן קשרים גלויים, "אך פריצת הדרך נולדה כתוצאה מתהליך עמוק שנמשך כמה שנים. בלעדיו, זה לא היה קורה".