שר פרץ בסיור שאורגן בשיתוף 'שומרים על הנצח'.
שר פרץ בסיור שאורגן בשיתוף 'שומרים על הנצח'.צילום: דוברות

במסגרת התוספת של 11 מיליארד שקלים לתקציב המדינה בשנת 2020, שאושר אמש (רביעי) על ידי הממשלה, אוגם לראשונה גם תקציב ייעודי לטיפול שוד העתיקות ובהסדרה וטיפול של אתרי מורשת ביהודה ושומרון.

'שומרים על הנצח' - קואליציית ארגונים לשמירה על עתיקות ישראל, מברכת את הרב רפי פרץ, השר לירושלים ומורשת על העלאת אתרי המורשת ביהודה ושומרון לסדר היום של ממשלת ישראל.

"זה שנים שאתרי המורשת של יהודה ושומרון זוכים ליחס מפלה ולהתעלמות יחסית לאתרים מצידו השני של הקו הירוק, כאילו הם אינם חלק מן המורשת הלאומית של אלפי שנות האומה", אומר גיא דרך, מנהל הפעילות ב'שומרים על הנצח'.

בארגון מציינים כי בתקופת הקורונה התגבר מאוד אירועי השוד באתרי המורשת. הסגרים והירידה בהכנסות שלא פסחו על הכפרים הפלסטינים הוציאו שודדים רבים לנסות את מזלם דווקא בשטחים הפתוחים, מתוך הידיעה שהאכיפה הישראלית מצומצמת ביותר ואין ממה לחשוש.

"שוד עתיקות גונב לנו את ההיסטוריה שהיא מוצר מתכלה וחד פעמי", מוסיף דרך. "הבשורה מהבוקר תהיה פתח לתקווה, מאחר וזו הפעם הראשונה בה הוגדר תקציב לטיפול בתופעת הרס אתרי המורשת, שהיא אסון בקנה מידה בין לאומי. אנו מודים לרב פרץ על איגום התקציבים, ומקווים כי צעד ראשון זה יוביל לתהליך בינמשרדי ולרפורמה מקיפה לתיקון הפשע ההיסטורי המתחולל בשנים האחרונות באתרי המורשת ביהודה ושומרון".