אביה נחשון עם המורה והמנצח יותם סגל
אביה נחשון עם המורה והמנצח יותם סגלצילום: אריאל נוילנדר

אמיר דופלט ואביה נחשון, שניהם בני 25, טיילו בתאילנד לפני כשנתיים, כל אחד במסע בנפרד משלו, עד שערב אחד נפגשו באחד מבתי חב"ד.

"חשבתי לעצמי: מה הסיכוי ששני אנשים הצעירים היחידים בציונות הדתית שמתעניינים בחזנות יפגשו בתאילנד? מאז נהיינו חברים טובים", מספר דופלט.

במסגרת תפקידו כרב צבאי במילואים, דופלט נדבק בקורונה, והמגיפה משפיעה עליו גם בחגים שבפתח: את ראש השנה יעביר בבית אבות בשורש.

"תכננתי נסיעה לחו"ל, אבל הכל השתנה. כשהייתי בבידוד העליתי לפייסבוק קטעים קליליםעם נגיעות חזניות, כדי שאנשים יוכלו להשתמש בבתי הכנסת שלהם. הנוסחים של החזנים ביוטיוב כבדים להם, והתגובות היו מאוד מפרגנות", אמר.

לא בכל יום נתקלים בחזנים צעירים כמוכם.

"זה לא פקטור גיל כמו שזה פקטור של היכרות", מסביר דופלט. "בעיקרון, כדאי שבעל תפילהיהיה נשוי. אבל ההלכה מורכבת. אם יש רווק שהוא אדם טוב ונשוי שאינו טוב, עדיף לקחת את הרווק. בשנה שעברה התחזנתי ביום הכיפורים בבית אליהו הנביא ברובע היהודי. הגבאי אמר : 'אדרבה, שיבוא כרווק, זוהי סגולה לכלה, והנה לפני כשבועיים התחתנתי".

אמיר דופלט
אמיר דופלטצילום: אריאל נוילנדר

מה מיוחד בחזן דתי לאומי?

"כשחזן שהיה מפקד טנק, שכל חברים במהלך השירות בגולן, ועכשיו הוא רב צבאי, אומר תפילה לשלום המדינה, אתה מרגיש את האמת. אני מתרגש בתפילה הזו כי אני חלק מהדבר הזה. אני לא אומר שאין לחרדים מקום, יכול להיות שחזן אחר מעריך את המדינה ואת חיילי צה"ל אבל הוא לא חלק. למרות שרוב הביקוש לחזנים מגיע מבתי כנסת דתיים לאומים במרכז הארץ, מוזמניםלשם רק חרדים. מילא אם היו ברמה יותר גבוהה מאיתנו, אבל זה לא באמת נכון. הכל עניין של היכרות ואמרגנות".

אתה קורא לצעירים במגזר ללכת בעקבותיכם?

"בציבור הצעיר לא רק שאין משיכה, יש בגדול סלידה. רואים את החזנות כדבר מיושן ומורח. בבית הספר פתח תקווה לחזנות אני לומד אצל אלי יפה וישראל רנד, ואני כמעט הדתי לאומי היחיד. כשאני מחלק כרטיס ביקור, אנשים אומרים לי 'זה לזקנים או חרדים, מה אתה עושה שם?'. אני רוצה להגיד למי שנמשך ופוחד ממה יגידו, שזה כיף לא נורמלי שגורם לך להתחבר לתפילה בפן האישי, אבל צריך להשקיע".

אביה נחשון שגדל בארה"ב, הוא תלמיד מכון תל אביב לחזנות בניהולו של נפתלי הרשטיק. הוא בן לאבא ממוצא תימני, אך נחשף לחזנות דרך הצד הפולני של אמו."החזנות טבועה אצלי במשפחה,סבא רבא שלי, בנימין אונגר, היה חזן בבית הכנסת הגדול בתל אביב, בתקופה בו הוא היה מעוז החזנות. לא פניתי לתחום כדי להמשיך את המסורת אלא כי זה מה שאני מאמין בו ואוהב אותו. כשהייתי שר במקהלות ילדים, אמרו לי שאני נשמע כמו חזן ולא כמו זמר, ואז הבנתי שזה הכיוון שלי מבחינת סגנון הקול".

חזנות, מקצוע לחיים או תחביב?

דופלט: "אני לומד הנדסת חשמל באוניברסיטת אריאל , ואת שני הדברים רואה כמקצועות לחיים. אין סתירה ביניהם, כי החזנות זה יותר בשבתות וחגים, ככה שהיא לא פוגעת לי בעבודה"