בנימין נתניהו
בנימין נתניהוצילום: Yossi Aloni/Flash90

גורמים בימין ובהתיישבות מביעים הבוקר (ראשון) דאגה מתוכנו של ההסכם בין ישראל ואיחוד האמירויות שצפוי להיחתם השבוע על מדשאות הבית הלבן בוושינגטון.

החשש הגדול הוא כי בין סעיפי ההסכם תיכלל גם הסכמה עקרונית להקמת מדינה פלסטינית או להקפאת בנייה בחלק מיהודה ושומרון, כפי שגורסת תוכנית המאה של הממשל האמריקני.

בסביבת ראש הממשלה נתניהו מסרבים להתייחס להסכם ולתוכנו ונראה כי מעבר לפורום מצומצם מאוד - בעיקר ראש הממשלה עצמו, ראש המל"ל מאיר בן שבת והשגריר בוושינגטון רון דרמר - תוכן ההסכם אינו ידוע.

הדאגה הגוברת נובעת בעיקר מהתבטאויות של יועצו וחתנו של נשיא ארה"ב, ג'ארד קושנר, שהזכיר את הנושא המדינה הפלסטינית כמעט בכל ראיון או תדרוך כתבים שערך.

ביום רביעי שעבר בשיחה עם כתבים אף הצהיר קושנר כי אם פתרון שתי המדינות לא יהיה קיים ישראל תספח את שטחי יהודה ושומרון - ולכן חלה החובה לשמור עליו.

"יש הצעה מאוד הוגנת על השולחן והפלסטינים החליטו, נכון לעכשיו, שלא לאמץ אותה. זה פוגע באוכלוסייה הפלסטינית שכן היתה רוצה שיהיה שיח לשלום. התוכנית שלנו שומרת את פתרון שתי המדינות לאורך זמן, כי די ברור שאם הוא ירד מהשולחן ישראל תספח את שטחי יהודה ושומרון והדבר יפגע בעתיד המדינה הפלסטינית", אמר קושנר.

בתדרוך אחר הוסיף, "נתניהו התחייב בפנינו באופן מפורש שהוא לא יקדם את הסיפוח ואנחנו מאמינים לו".

באחרונה היפנה ערוץ 7 שאלה למחלקת המדינה ולבית הלבן בנוגע לסתירה בין ההתבטאויות של קושנר ונתניהו ובעיקר לשאלה האם ארה"ב תאפשר לישראל להחיל ריבונות אם תהיה מעוניינת בכך בקרוב.

תשובה רשמית לא התקבלה אך גורם בממשל אמר כי המילים של ג'ארד קושנר בימים האחרונים ברורות למדי. "בעניין הריבונות - תקשיבו לקושנר. הוא מדבר על הסוגיה שוב ושוב ועמדתו לא משתנה משיחה לשיחה או מראיון לראיון. העמדה לגבי הסיפוח ברורה מאוד וישראל יודעת היטב למה הסכימה במסגרת ההסכם עם האמירויות".

בתוך כך, תנועת הריבונות פרסמה הודעה לתומכיה הבוקר בה הם מתבקשים לפנות ישירות לשרי הממשלה בדרישה לוודא את פרטי ההסכם הצפוי להיחתם ולמנוע חתימה על הסכם המנוגד לעקרונות תנועת הליכוד והמחנה הלאומי.

"בדקות הקרובות מתכנסת ישיבת ממשלה. אף אחד לא ראה את ההסכם עליו יחתום ראש הממשלה ביום שלישי הקרוב בבית הלבן", נכתב בהודעת התנועה. "עלינו לבקש מהשרים לבדוק מהו תוכן ההסכם עם המדינות הערביות ולוודא שההסכם אינו כולל הקמת מדינה פלשתינית ו/או הקפאת ההתיישבות ו/או כל ויתור אחר על ארץ ישראל חלילה".